Regne med absoluttverdier

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Astal

I calculus regner vi nå ganske mye med absoluttverdier. Jeg ser at absoluttverdiene fører med seg mange omforminger og regler. Jeg kan ikke huske å ha hatt særlig mye om dette på vgs, og finner heller ikke noe særlig om alle disse reglene hverken i boka eller på internett.

Noen som har en link til en god side hvor man kan finne alle regler som gjelder ved regning med absoluttverdier, helst innen flere forskjellige typer matematikk?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det er i grunn ikke så mye nytt å tenke på. Absoluttverdi kan ses på som en funksjon som alle andre, der $x \to x$ for positive $x$, og $x \to -x$ for negative $x$.

Er det noen oppgaver du lurer på som har med absoluttverdi å gjøre? Kan være fint å se på mer spesifikke problemer, enn å prøve å lære alt på en gang.
Bilde
Astal

Takk for svar!
Det er i all hovedsak ved grenseverdier og derivasjon vi har brukt det så langt, og det er da problemene oppstår for min del.
Svar