Relasjoner og funksjoner (transitivitet o.l.)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Transitiv

Hei, lurer på om noen kunne oppklare et par tre ting for meg. Kapittelet handler om relasjoner og funksjoner, diskret matte.

Første oppgave:
Vi har relasjoner i AxB = AxA =[tex]A^2[/tex] (ergo er A = B), hvor mengden A [tex]\subset[/tex] [tex]\mathbb{N}[/tex]
er A = {1, 2, 3}. Jeg skal avgjøre hvorvidt denne er transitiv eller ikke. Hvordan går jeg frem? Må transitiviteten gjelde for ABSOLUTT alle x verdier?

Transitiv hvis: { (x,y) | x [tex]\leq[/tex] y } ?

A x A blir jo (1,1), (1,2), (1,3), (2,1), (2,2), (2,3), (3,1), (3,2), (3,3) - korrekt, eller har jeg misforstått helt?
Verdiene ovenfor skal tolkes som (x, y), stemmer det?

Transitivitet handler om hvis x er mindre eller lik y, og y er mindre eller lik z, så er x mindre eller like z. Hva skal man plassere inn som z i dette tilfellet. Hvor kommer den fra? Hvorfor er denne oppgaven transitiv?

Andre oppgave:
Bilde

Jeg skjønner ikke hvordan relasjonen er oppgitt? Klarer å finne ut hvorvidt de er symmetrisk eller refleksiv, men hvordan finne ut transitiv uten å vite hva relasjonen er? Altså eksempelvis likhetstegn, mindre enn, større enn osv. Klarer ikke helt å se hvordan man skal gå frem for å kunne svare på om den er transitiv eller ikke.

Tredje oppgave:
Bilde
Hvordan tolker man denne oppgaven? Altså injektiv og surjektiv trenger jeg ikke hjelp med å forstå, men det som er innenfor { }, hvordan setter man opp dette?

Mye som ikke gir mening her for min del, hadde satt pris på om noen kunne forklart :) Og nei, har ingen bok som sier hvordan man skal gå frem. Googlet, men det gir ikke nok mening for mitt hode ihvertfall :/
Kake med tau
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 159
Registrert: 05/02-2013 14:12
Sted: Fetsund

Transitiv skrev:Hei, lurer på om noen kunne oppklare et par tre ting for meg. Kapittelet handler om relasjoner og funksjoner, diskret matte.

Tredje oppgave:
Bilde
Hvordan tolker man denne oppgaven? Altså injektiv og surjektiv trenger jeg ikke hjelp med å forstå, men det som er innenfor { }, hvordan setter man opp dette?

Mye som ikke gir mening her for min del, hadde satt pris på om noen kunne forklart :) Og nei, har ingen bok som sier hvordan man skal gå frem. Googlet, men det gir ikke nok mening for mitt hode ihvertfall :/
Hvis [tex]p[/tex] er et primtall så er [tex]f(p)=p^2[/tex]. Hvis [tex]n[/tex] ikke er et primtall så er [tex]f(n)=n[/tex].

Er den injektiv? Hvis [tex]f(x)=f(y)[/tex] tvinger oss til å ha [tex]x=y[/tex] så er [tex]f[/tex] injektiv.
Siden [tex]f(3)=3^2=9=f(9)[/tex], men [tex]3\neq 9[/tex] så er funksjonen ikke injektiv. (Mer generelt [tex]f(p)=p^2=f(p^2)[/tex], men [tex]p^2\neq p[/tex])

Er den surjektiv? Funksjonen [tex]f[/tex] spytter uten enten [tex]p^2[/tex] eller [tex]n[/tex] (hvor [tex]n[/tex] ikke er et primtall). Men vi får aldri ut [tex]p[/tex]. Så [tex]f[/tex] er heller ikke surjektiv.
"If you really want to impress your friends and confound your enemies, you can invoke tensor products… People run in terror from the $\otimes$ symbol." - en professor ved Standford
DennisChristensen
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 826
Registrert: 09/02-2015 23:28
Sted: Oslo

Transitiv skrev:Hei, lurer på om noen kunne oppklare et par tre ting for meg. Kapittelet handler om relasjoner og funksjoner, diskret matte.

Første oppgave:
Vi har relasjoner i AxB = AxA =[tex]A^2[/tex] (ergo er A = B), hvor mengden A [tex]\subset[/tex] [tex]\mathbb{N}[/tex]
er A = {1, 2, 3}. Jeg skal avgjøre hvorvidt denne er transitiv eller ikke. Hvordan går jeg frem? Må transitiviteten gjelde for ABSOLUTT alle x verdier?

Transitiv hvis: { (x,y) | x [tex]\leq[/tex] y } ?

A x A blir jo (1,1), (1,2), (1,3), (2,1), (2,2), (2,3), (3,1), (3,2), (3,3) - korrekt, eller har jeg misforstått helt?
Verdiene ovenfor skal tolkes som (x, y), stemmer det?

Transitivitet handler om hvis x er mindre eller lik y, og y er mindre eller lik z, så er x mindre eller like z. Hva skal man plassere inn som z i dette tilfellet. Hvor kommer den fra? Hvorfor er denne oppgaven transitiv?

Andre oppgave:
Bilde

Jeg skjønner ikke hvordan relasjonen er oppgitt? Klarer å finne ut hvorvidt de er symmetrisk eller refleksiv, men hvordan finne ut transitiv uten å vite hva relasjonen er? Altså eksempelvis likhetstegn, mindre enn, større enn osv. Klarer ikke helt å se hvordan man skal gå frem for å kunne svare på om den er transitiv eller ikke.

Tredje oppgave:
Bilde
Hvordan tolker man denne oppgaven? Altså injektiv og surjektiv trenger jeg ikke hjelp med å forstå, men det som er innenfor { }, hvordan setter man opp dette?

Mye som ikke gir mening her for min del, hadde satt pris på om noen kunne forklart :) Og nei, har ingen bok som sier hvordan man skal gå frem. Googlet, men det gir ikke nok mening for mitt hode ihvertfall :/
Oppgave 1 er uklart gjengitt. Det virker som du har glemt å oppgi definisjonen til relasjonen. Er det ment at hele $A^2$ er relasjonen?

Oppgave 2:
(a) En relasjon $\mathcal{R}\subseteq A^2$ er refleksiv hvis og bare hvis $(x,x) \in \mathcal{R}$ for alle $x \in A$. Ettersom $(1,1), (2,2), (3,3), (4,4) \in \mathcal{R}$, er relasjonen refleksiv.

Ved inspeksjon ser vi at for alle $(x,y) \in\mathcal{R}$ har vi at $(y,x)\in\mathcal{R}$, så $\mathcal{R}$ er symmetrisk.

(b) Fra de fire første elementene i $\mathcal{R}$ ser vi at $\{(1,1),(2,2),(3,3),(4,4)\} \subseteq \mathcal{R}^2$. Ettersom $\mathcal{R}$ er refleksiv følger det også at de siste elementene fra $\mathcal{R}$ er elementer i $\mathcal{R}^2$, altså at $\{(1,3), (3,1),(2,4),(4,2)\}\subseteq \mathcal{R}^2$. Vi har brukt opp alle kombinasjoner av elementer i $\mathcal{R}$, så $\mathcal{R}^2 = \mathcal{R}$. Dermed blir også listeformen til $\mathcal{R}^2$ den samme som for $\mathcal{R}$.

(c) Ved inspeksjon ser vi at for alle $x,y,z \in A$ gjelder det at $(x,y) \in \mathcal{R}, (y,z)\in\mathcal{R} \implies (x,z)\in\mathcal{R}$, så $\mathcal{R}$ er transitiv. $\mathcal{R}$ er refleksiv $+$ symmetrisk $+$ transitiv, så $\mathcal{R}$ er en ekvivalensrelasjon.
Svar