ECN110: Samlet etterspørselskurve m.m.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
ungvoksen
Noether
Noether
Innlegg: 24
Registrert: 02/10-2015 18:04

Hei,

Lurte på om noen kunne se om jeg er på rett vei. Se følgende oppg.:

Anta at markedets etterspørsel etter godet x består av 3 delmarkeder med følgende etterspørselskurver:
i. x1 = 400 - p
ii. x2 = 800 – 2p
iii. x3 = 200 – 0,5p
Der p er prisen på godet, og x1, x2 og x3 er etterspurt kvantum i de 3 delmarkedene.
a) Tegn etterspørselskurvene i en figur, og forklar hvordan kurven for samlet etterspørsel framkommer. Illustrer i figuren.
b) Finn en formel som gir uttrykk for markedets etterspørsel (Trenger hjelp til å lage formel også..)

Har jeg gått frem riktig her?
5.3a. Utregning.PNG
5.3a. Utregning.PNG (5.14 kiB) Vist 2431 ganger
Hvordan skal jeg forklare hvordan kurven for samlet etterspørsel fremkommer og "illustrere i figuren"?
5.3a. Samlet etterspørsel.PNG
5.3a. Samlet etterspørsel.PNG (739.59 kiB) Vist 2431 ganger
Kovalevskaya
Noether
Noether
Innlegg: 24
Registrert: 15/01-2016 12:13

Man må "snu" funksjonene. Altså få p på venstre side, og x på høyre. Gjør det og tegn funksjonene på nytt, så blir det veldig mye lettere å lage en formel også!

Dette er det jeg fikk:
Bilde

skrev bare "For å finne markedets etterspørselskurve la jeg sammen kvantumet etterspurt av hver kjøper til hver pris."
ungvoksen
Noether
Noether
Innlegg: 24
Registrert: 02/10-2015 18:04

Takk så meget for hjelpen! :D
Kovalevskaya
Noether
Noether
Innlegg: 24
Registrert: 15/01-2016 12:13

Den kan være veldig forvirrende pga. hvordan funksjonene er skrevet (spør du med). Står egentlig x_1 (liten nedsenket 1), x_2, x_3. Viktig å huske på at selv om det står slik er det bare EN x. Si ifra om det er noe mer fra øvelsen du trenger hjelp til!
Svar