integrasjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
snuff1

Hei hei en liten oppgave som stopper opp, integrasjon til tan(x)/cos^2(x) dx.,,, intervall er pi/4 over integrasjon tegnet og 0 under integrasjon tegnet,,,,,,, Cos er opphøyet i 2.,,,,,, supert hvis noen viser denne hvordan den gjøres, :)
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hint: Skriv $\tan(x)$ som $\frac{\sin(x)}{\cos(x)}$. Noen forenklinger vil bli tilgjengelig.
Bilde
snuff1

Så fint at du svarte, kunne jeg spurt pent om du kunne vist meg videre for det er egentlig det jeg stopper opp på
Gjest

Substitusjon med cos(x) = u så blir du kvitt sin(x) og må integrere $1/u^3$
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Du har nå $\int\tan(x)\sec^2(x)\mathrm dx$.

Innfører du $u = \tan(x)$ med $\mathrm du = \sec^2 x$ så trenger du bare potensregel for å fullføre.
Bilde
LilleTrille

Start med å sette $u = sec^2(x)$ og $du = 2tan(x)sec^2(x)$
$\int_0^{\frac{\pi}{4}} \dfrac{tan(x)}{cos^2(x)} dx$
$= \int_0^{\frac{\pi}{4}} tan(x)sec^2(x) dx$
$= \int_0^{\frac{\pi}{4}} \cancel{tan(x)} \cdot \cancel{u} \cdot \dfrac{1}{2 \cancel{tan(x)} \cdot \cancel{u}}du$
$= \int_0^{\frac{\pi}{4}} \dfrac{1}{2} du = \dfrac{1}{2}$
Gjest

Aleks855 skrev:Du har nå $\int\tan(x)\sec^2(x)\mathrm dx$.

Innfører du $u = \tan(x)$ med $\mathrm du = \sec^2 x$ så trenger du bare potensregel for å fullføre.
Du mener sikkert $\int_0^{\pi/4} \tan(x)\sec^2(x) \mathrm dx$
snuff1

Takker for alle svar, har vært syk og ikke fått regnet videre på denne men kunne du lille trille være vennlig og vist hvordan du fikk kjernen til å bli sec^2(x) og du = 2tan osv,,,,,,:)
snuff1

Dette er bestemt integral men fikk du lille trille ikke bruk for 0-pi da svaret blir 1/2. Stemmer det :)
snuff1

Hei lille trille kunne du fortalt meg bare på 3. Linje i utredningen hvordan du fikk u etter tan og det uttrykket helt til høyre der du forkorter med tan, :) tusen takk på forhånd
Svar