Derivasjon og praktiske anvendelser.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Jonas12

Hei,

Så jeg har to spørsmål, for det første gitt den figuren som er lagt ved og at når objektet a flytter seg blir x(t) og u(t) funksjoner av tiden skal jeg bevise at u'(t)=$\frac{\sin ^2\cdot u\left(t\right)}{a\:}\cdot x'\left(t\right)$.

Jeg har jobbet meg frem til hvor jeg har u'(t) = $\frac{1}{\:\sin ^2u\left(t\right)}=\frac{x'\left(t\right)}{a}$ ved å bruke contangensetningen fordi cot(u)= x/a i dette tilfellet, som ga meg cot'(u) = $\frac{1}{\:\sin ^2u\left(t\right)}$ og fordi jeg også antar at siden u(t) = x(t)/a så vil u'(t) også være lik x'(t)/a. Har egentlig jobbet meg litt i et hjørne med denne. Noen som kan hjelpe meg ut av det?

Det andre spørmålet er at om objektet a beveger seg med en fart på 5 m/s fra venstre mot høyre og om a har en diameter på 10 cm, hvor fort endrer vinkelen u seg 2 sekunder etter at objektet a har passert punkt A? Problemet jeg har her er at jeg ikke klarer å finne noen eksempel som ligner på dette og vet rett og slett ikke hvor jeg skal starte. Hvilken som helst hjelp hadde jeg vært takknemlig for!

Bilde Bilde
Jonas12

På spørsmål to, vil det være så lett som å legge inn informasjonen jeg har i den formelen som jeg skal bevise i spørsmål 2? Er det virkelig så lett som å løse for u'(t) der t= 2?
Svar