Derivasjon med flere kjerner

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest123

Jeg har fått i oppgave å derivere

3√sin[ln(xˆ3+x)]

Hvordan skal jeg gå frem for å derivere denne funksjonen med flere kjerner?
Andreas345
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 828
Registrert: 13/10-2007 00:33

La først: [tex]u=x^3+x \Rightarrow u^{\prime}=3x^2+1[/tex]


Så [tex]v=ln(u) \Rightarrow v^{\prime}=\frac{1}{u}\cdot u^{\prime}=\frac{3x^2+1}{x^3+x}[/tex]

Deretter [tex]w=sin(v) \Rightarrow w^{\prime} = cos(v) \cdot v^{\prime} = cos(ln(u))\cdot \frac{1}{u}\cdot u^{\prime}[/tex]

Tar du det fra her?
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Gjest123 skrev:Jeg har fått i oppgave å derivere

3√sin[ln(xˆ3+x)]

Hvordan skal jeg gå frem for å derivere denne funksjonen med flere kjerner?
På lik måte som at kjerneregelen utledes som [tex]g(h(x))'= g'(h(x))h'(x)[/tex] vil alle andre uttrykk med flere enn en kjerne utledes likt

I ditt tilfelle har du en rot, et sinusuttrykk, en logaritme og et polynom. dvs du har et hoveduttrykk og tre kjerner, altså fire ledd. (Og en konstant, men den deriverer du jo strengt tatt ikke fordi [tex]ku(x)' =k\cdot u'(x)[/tex]


Da får du [tex]f(g(h(i(x))))' = f'(g(h(i(x))))\cdot g'(h(i(x))) \cdot h'(i(x))\cdot i'(x)[/tex]

Som i praksis betyr [tex](\sqrt{g(h(i(x)))} )' \cdot sin(h(i(x)))' \cdot ln(i(x))' \cdot (x^3+x)'[/tex] Hvor kjernene i sine respektive uttrykk nå behandles som et vanlig ledd, altså dvs de forsvinner ikke, at f.eks. [tex](\sqrt{g(h(i(x)))})' = \frac{1}{2\sqrt{g(h(i(x)))}}[/tex]
Svar