Poisson-fordeling

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Sliter med å forstå hvordan man løser en slik problem:

"Tidspunktene for når nye brukere registrerer seg på et populært nettsted
følger en Poisson-prosess med rate λ = 3 registreringer per minutt."

a) Det er kjent at 97 brukere registrerte seg fra klokken 13:00:00 frem til
klokken 13:30:00. Regn ut sannsynligheten for at fire brukere registrerer
seg fra klokken 13:31:00 frem til klokken 13:33:00.

- hvordan løse en betinget sannsyblighet, relatert til poissonfordeling?
fish
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 524
Registrert: 09/11-2006 12:02

Opplysningen om de 97 som registrerte seg den første halvtimen ser ikke relevant ut for å beregne sannsynligheten for at fire registrerer seg i løpet av to nye minutter.
Parameteren som gjelder for de to minuttene bør vel bli 6, slik at sannsynligheten for fire registreringer blir [tex]e^{-6}\cdot \frac{6^4}{4!}=0.134.[/tex]
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

fish skrev:Opplysningen om de 97 som registrerte seg den første halvtimen ser ikke relevant ut for å beregne sannsynligheten for at fire registrerer seg i løpet av to nye minutter.
Parameteren som gjelder for de to minuttene bør vel bli 6, slik at sannsynligheten for fire registreringer blir [tex]e^{-6}\cdot \frac{6^4}{4!}=0.134.[/tex]
jeg lurte også på ang info om 97.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Gjest

fish skrev:Opplysningen om de 97 som registrerte seg den første halvtimen ser ikke relevant ut for å beregne sannsynligheten for at fire registrerer seg i løpet av to nye minutter.
Parameteren som gjelder for de to minuttene bør vel bli 6, slik at sannsynligheten for fire registreringer blir [tex]e^{-6}\cdot \frac{6^4}{4!}=0.134.[/tex]

Vet ikke hvorfor den er med i oppgaveteksten, men den er ikke relevant.
Jeg ser at jeg ble forvirret som følge av informasjonen, og egentlig man skulle løse rett frem
Gjest

Det var en annen lignende oppgave jeg lurte på:

i) "Regn ut sannsynligheten for at det er mer enn 30 sekunder mellom at
to brukere registrerer seg" λ = 3 .

Jeg tenker: [tex]p(x=2;λt=\frac{3}{2})=0.251[/tex]
Eller kan jeg anta : [tex][/tex] [tex]p(x≤0;λt=\frac{3}{2})[/tex] eller [tex]p(x≤1;λt=\frac{3}{2})[/tex] slik jeg kan bruke tabell?
fish
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 524
Registrert: 09/11-2006 12:02

Her ligger det an til å bruke at tiden mellom to poisson-hendelser er eksponensial-fordelt.
[tex]P(T>1/2)=e^{-3\cdot 1/2}\approx 0.223.[/tex]
Svar