Sinuslikninger

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Maoam
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 30/08-2017 21:30

hei :)

jeg holder på med sinuslikninger

stykket er som følger:

sin v (3sin v+1)=0

jeg begynte med å regne ut det som var inni i parentesen slik som jeg har lært på skolen. Da fant jeg ut at v1=199,5grader og v2=340,5grader. Dette stemmer overens med fasiten. Men det står også at det er mulig at svaret skal bli
v=0 og v=180

som sagt så har jeg bare regnet ut det som er inne i parentesen. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gripe ann et slik stykke. Så det hadde vært fint om noen her inne kunne forklart litt hvordan det skal gjøres :)

Takker for all hjelp :D
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Tenk på $\sin v$ som $a$ og $3\sin v + 1$ som $b$.

Da er ligningen oppfylt så lenge $a=0$ eller $b=0$, fordi $a \cdot b = 0$, hvis $a$ eller $b$ er lik null.

Du har regnet ut tilfellene der $b=0$, og fått to korrekte svar, men ligningen er jo også oppfylt når $a=0$

De to andre fasitsvarene kommer altså av å løse likningen $\sin v = 0$
Maoam
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 30/08-2017 21:30

Ja jeg skjønner :) Men sliter med å se hvordan det kan bli 180 grader?
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Når vi har gått $180^{\circ}$ rundt enhetssirkelen, hva er $y$-koordinatet til punktet vi befinner oss på?

Tenk på enhetssirkelen; hvilke løsninger har $\sin(v) = 0$?
Maoam
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 30/08-2017 21:30

aaah jeg skjønner! :D tusen takk for hjelpen :D skjønner alt bedre nå
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Maoam skrev:aaah jeg skjønner! :D tusen takk for hjelpen :D skjønner alt bedre nå
Det var da så lite. Det er bare å spørre om det er noe mer du lurer på!
Svar