Derivasjon med e^x

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjesten

Hei.

Sitter med denne oppgaven akkurat nå:

f(x)= (2x+1)e^x

Mulig jeg har tenkt for mye og overtenkt her og der, så håper noen kan komme med noen gode tips og råd. For først så tenkte jeg at det var å bruke kjerneregelen i oppgaven. Men etter å ha prøvd den, så var det selvfølgelig noe jeg følte ikke passet helt inn. Så kom jeg på at den deriverte av e^x = e^x. Så da tenkte jeg kanskje at jeg skulle bruke potensfunksjonen inni parentesen og la e^x stå som den er utenfor parentesen som den er, men det skurrer litt der også.
så nå sitter jeg egentlig som et stort spørsmålstegn og lurer på hvor jeg skal gå videre, eller om det rett og slett er en lure oppgave og at den deriverte av f(x) faktisk er (2x+1)e^x da vi har å gjøre med e^x.

Noen som kan dele tanker og erfaringer?

Takk for hjelpen!
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

$2x +1$ og $e^x$ er begge funksjonuttrykk, dermed kan vi bruke produkt regelen $(f(x)g(x))´ = f´(x)g(x) + g´(x)f(x)$.
Dermed, la $f(x) = (2x +1)e^x$, da har vi $f´(x) = (2x+1)´\cdot e^x + (e^x)´(2x+1) = 2e^x + e^x(2x+1)$.
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
Gjesten

Tusen takk for svar! Det hjalp virkelig :D
Svar