Knekk Nøtten

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

En diktator følte seg i godt humør en dag, og sa til en fange som sonte livstidsdom:”Jeg skal gi deg en sjanse til å bli løslatt. Her har du to hvite og to svarte kuler, og to esker. Du kan putte kulene oppi eskene på hvilken måte du vil slik at ingen av eskene er tomme. Deretter velger jeg meg en tilfeldig eske, og tar opp en tilfeldig kule fra den esken. Dersom kulen jeg tar opp er hvit, blir du satt fri.” Hva er sannsynligheten for at fangen blir løslatt dersom fangen plasserer kulene smartest mulig?

OBS: Begrunn svaret, gjerne matematisk.
fiasco
Gommle
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 857
Registrert: 21/05-2007 20:05

Spoiler:Jeg tror jeg skjønte den. Jeg velger å plassere den ene hvite kulen i #1, og resten i #2.

Sjansen for at han velger en hvit kule er da [tex]\frac{1}{2}+\frac{1\cdot 1}{2\cdot 3} = \frac{3+1}{6} = \frac{2}{3} [/tex]

Dette kommer av at vi kan øke sjansene for en hvit ved å gi en 50%-sjansen til den ene hvite kulen, og la de svarte kulene + en hvit dele på den andre 50%-sjansen.
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

Det gikk fort Gommle :shock: Bra! :D
fiasco
Svar