Hva er feil med beviset?

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Ofte er det god matematisk trening å analysere andres matematiske beviser, og å identifisere hvor eventuelle feil ligger.


Jeg har skapt min egen sekt basert på drikking av gjæret hesteurin, katteslakting, baklengsgange, blodig ofring av sosiologistudenter og matematisk logikk, og prøver å kapre deg som medlem. Siden du er matematisk anlagt, meget rasjonell, og vet du kan motbevise meg, har du gått med på å bli med i sekten dersom jeg utenfor enhver tvil kan bevise at synspunktene mine stemmer. Finner du en logisk feil, får du BMWen jeg kom kjørende i. Hvis du ikke finner en feil med beviset, overlater du hus, hjem og familie til min disposisjon. Jeg begynner med å forklare at tid er en illusjon, og at alle objekter i universet er like gamle.

Jeg påstår det følgende: Alle objekter i universet er like gamle.

Bevis:

Steg 1: Vi skal bevise dette ved induksjon. La S(n) være setningen "alle objekter i en gruppe på n er like gamle."

Steg 2: S(1) er sann, siden alle objekter i en gruppe på ett objekt er like gamle.

Steg 3: Vi må nå vise at S(k) impliserer S(k+1)

Steg 4: La G være en gruppe på k+1 objekter Vi skal vise at dersom A og B er elementer av G, så er A og B like gamle.

Steg 5: Ta for deg G\{A} - mengden av alle objekter i G unntatt A. Siden S(k) er sann, vet vi at alle objekter i denne mengden er like gamle.

Steg 6: Ta for deg G\{B}. Fra induksjonsyhypotesen er alle objekter i denne mengden like gamle.

Steg 7: Siden A og B er like gamle som alle objekter i G\{A,B}, betyr dette at A og B må være like gamle.

Steg 8: S(k) impliserer sannheten til S(k+1). Påstanden er bevist


Hvilket steg er feil, og hvorfor? Finn også ut hva som må til for at beviset skulle stemme.

Eventuelt - hvem er med?
Sist redigert av daofeishi den 09/11-2008 00:24, redigert 2 ganger totalt.
Thales
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 369
Registrert: 05/03-2008 16:04
Sted: Steigen

Vis alle objekter er atomer, så er det nokk ikke så veldig feil ;)
1. aar paa MIT(Freshman)

Anbefaler sterkt å sjekke denne artikkelen
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Joda, det er fremdeles feil. Atomer kan forsvinne og skapes, ved hjelp av fusjon, fisjon, annihilering - og i partikkelkollisjoner.
Thales
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 369
Registrert: 05/03-2008 16:04
Sted: Steigen

daofeishi skrev:Joda, det er fremdeles feil. Atomer kan forsvinne og skapes, ved hjelp av fusjon, fisjon, annihilering - og i partikkelkollisjoner.
Ja, glemte [tex]E=mc^2[/tex] :P
1. aar paa MIT(Freshman)

Anbefaler sterkt å sjekke denne artikkelen
BMB
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 393
Registrert: 28/02-2008 19:29
Sted: Trondheim

Det virker som argumentasjonen feiler når vi går fra S(1) til S(2), d.v.s. at S(1) ikke impliserer S(2). Induksjonen feiler altså helt i startgropa.

Det ser ut som feilen kommer på steg 7. For hvis vi bare hadde to elementer i mengden, A og B, så sier steg 7 at siden A og B er like gamle som ingenting, er de like gamle som hverandre. Det gir ikke mening. :P
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Helt korrekt. Dette er også en vanlig feil i matematikken - man konstuerer en mengde og bruker denne i det videre beviset, uten å sjekke først at den ikke er tom. Du har også rett i at dersom S(2) stemte, så ville beviset stemme.
Svar