Klokke

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
thebreiflabb
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 157
Registrert: 08/11-2008 13:49
Sted: Stokke

En klokke med en timeviser og en minuttviser står med begge viserene rett opp (kl. 12). Hvor mye er klokka når viserene igjen står rett over hverandre?

Svar med x timer y minutter z sekunder w hundredeler.
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Denne oppgaven minner meg om en tidligere oppgave her på forumet hvor man skulle finne ut når man ikke kunne bestemme klokkeslettet hvis viserne hadde samme lengde.

Vi vet at viserne er mellom 1 og 2 på klokka. Avstanden langs omkretsen av klokka mellom langviser og klokka 12 gitt ved antall timer t (én runde tilsvarer 12 lengdeenheter):
[tex]L=t[/tex]
Tilsvarende for minuttviser:
[tex]M=12t[/tex]
Ved våre betingelser over, vil vi finne ut når [tex]M-12=L[/tex] som gir oss [tex]12t=t+12[/tex], dvs [tex]t=12/11[/tex] timer. Dette tilsvarer ca
1 time, 5 min og 27 sekunder og 27 hundredeler
thebreiflabb
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 157
Registrert: 08/11-2008 13:49
Sted: Stokke

Jeg lagde to funksjoner, en for timeviseren og en for minuttviseren, f- og g - grader etter t sekunder, og satt dem lik hverandre, og brukte sinus til å finne neste løsning. Vi fikk samme svar :)
BMB
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 393
Registrert: 28/02-2008 19:29
Sted: Trondheim

En tredje mulighet er å summere en uendelig geometrisk rekke... Algebrametoden ser dog kjappest ut.
Svar