Lcm og gcd

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

Jeg er litt usikker på om denne har vært oppe her før, men klarer ikke å finne den om så er tilfellet. Uansett: La [tex]a[/tex] og [tex]b[/tex] være to positive heltall slik at [tex]lcm(a,b) + \gcd(a,b) = a+b[/tex]. Vis at en av [tex]a, b[/tex] deler den andre.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Prøver meg jeg, helt sikkert at dette er feil...

La oss anta at [tex]a>b[/tex] om [tex]a=b[/tex] så blir dette beviset trivielt siden [tex]\frac{a}{a}=1[/tex]
Om [tex]a[/tex] deler [tex]b[/tex] kan vi skrive at [tex]bm=a[/tex]

[tex]lcm(bm,b)=bm[/tex] og [tex]gcd(bm,b)=b[/tex]

[tex]lcm(a,b)+gcd(a,b)=a+b[/tex]

[tex]lcm(bm,b)+gcd(bm,b)=bm+b[/tex]

[tex]bm+b=bm+b[/tex]

Derfor deler [tex]a,b[/tex] når [tex]lcm(a,b)+gcd(a,b)=a+b[/tex]
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

Dette blir nok litt feil, ja. Du antar først at [tex]b[/tex] deler [tex]a[/tex], og viser at dette 'passer' i likningen, altså at om vi har delelighet er likningen oppfylt. Det følger dessverre ikke av dette at om likningen er oppfylt har vi delelighet. Hvis du vil ha et hint legger jeg det nederst i ROT-13. (www.rot13.com)

Hint (ROT-13): Cebqhxgrg ni ypz(n,o) bt tpq(n,o) re yvx no.
BMB
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 393
Registrert: 28/02-2008 19:29
Sted: Trondheim

Anta [tex]a \geq b[/tex]. Av den oppgitte likheten får vi [tex]\gcd(a,b) \equiv b \pmod a[/tex]. Siden både [tex]\gcd(a,b)[/tex] og [tex]b[/tex] er positive og mindre enn eller lik [tex]a[/tex], følger det at [tex]\gcd(a,b)=b[/tex], så [tex]b|a[/tex].
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

Fin løsning. :) Kortere og mer elegant enn min, som går ut på å faktorisere likningen til [tex](a-g)(b-g)=0[/tex].
Svar