Ukens quiz ved avdeling for elektrofag ved HiB

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
ambitiousnoob
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 285
Registrert: 29/08-2010 16:29
Sted: Bergen

Hei!

Jeg fikk hjelp her inne med forrige ukes quiz, som viste seg å være "uløselig", noe Vektormannen kunne hjelpe med ved å henvise til Golbachs Conjectjure. Se forøvrig den tråden her:http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... hp?t=29752

Jeg var den første som "røpte hemmeligheten" om at dette ikke gikk (eller rettere sagt ikke er bevist ennå), og fikk skryt i helgens mail for innsatsen, så takk til Vektormannen :)

Så til denne helgens quiz:

To tog starter å kjøre mot hverandre. Avstanden før de begynner er 150 kilometer. Tog A har en hastighet på 10 kilometer i timen. Tog B en hastighet på 5 kilometer i timen. Fra tog B letter det en fugl i det togene starter. Fuglen flyr med 20 kilometer i timen i samme retning som B. Når fuglen kommer frem til tog A snur den og flyr tilbake mot tog B. Denne frem- og tilbakeflygingen forsetter fuglen med helt til togene møtes.

Hvor langt har fuglen fløyet?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

blir vel:

[tex]10x\,+\,5x=150[/tex]

[tex]x=10\,\,[\text timer][/tex]
=============

[tex]\text s(fugl)=10*20=200\,\,[km][/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Gommle
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 857
Registrert: 21/05-2007 20:05

Jeg tipper 200 km.
ambitiousnoob
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 285
Registrert: 29/08-2010 16:29
Sted: Bergen

Da har jeg avlagt svar, skal komme med tilbakemelding når jeg hører noe!:)
ambitiousnoob
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 285
Registrert: 29/08-2010 16:29
Sted: Bergen

Det var riktig svar dere hadde kommet fram til! :)

Kommer tilbake neste fredag med ny quiz, god helg så lenge! ;)
ambitiousnoob
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 285
Registrert: 29/08-2010 16:29
Sted: Bergen

Opprettholder bare denne tråden..Ukens quiz er mer en ren elektroquiz, så det blir vel "litt" utenfor området for denne nettsiden, men jeg kan nå legge den ved som en kuriositet, kan jo være det sitter noen elektroingeniører her som kan kose seg med denne:

En kube er laget ved å sette sammen 12 motstander a 1 ohm. Motstandene går langs kanten av kuben og er sammenføyd i hjørnene. Hva er den ekvivalente motstand målt mellom to diagonalt motstående hjørner? Finn andelen av totalstrømmen gjennom hver motstand.

Mvh Jørgen :)
ojmik
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 07/10-2011 16:23

ambitiousnoob skrev:En kube er laget ved å sette sammen 12 motstander a 1 ohm. Motstandene går langs kanten av kuben og er sammenføyd i hjørnene. Hva er den ekvivalente motstand målt mellom to diagonalt motstående hjørner? Finn andelen av totalstrømmen gjennom hver motstand.
Oppgaven gir følgende motstandsnettverk:

Bilde

Annta at du påtrykker en strøm i. Siden vi har symmetri vil strømmene etter Kirchoffs strømlov fordele seg jevnt i R[sub]ab[/sub], R[sub]ac[/sub] og R[sub]ad[/sub]. Vi får at:
[tex]i_1=i/3[/tex]

Videre vil hver i[sub]1[/sub] fordele seg i to motstander. Vi får:
[tex]i_2=i_1/2=i/6[/tex]

Greinstrømmene vil deretter sammenføres i i[sub]3[/sub] og dette gir:
[tex]i_3=2*i_2=i/3[/tex]

[tex]R=1\Omega[/tex]
[tex]U=R*(i_1+i_2+i_3)=R*(i/3+i/6+i/3)=5*1\Omega*i/6[/tex]
[tex]R_{equ}=U/i=5/6 \Omega[/tex]
Ole J
ambitiousnoob
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 285
Registrert: 29/08-2010 16:29
Sted: Bergen

Sitat fra instituttlederen:

"Et aldeles utmerket svar!" :)

Er du elektroing.? :)
ojmik
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 07/10-2011 16:23

ambitiousnoob skrev:Er du elektroing.? :)
Ikke enda, men forhåpentlig vis om ett og ett halvt år. :)
Ole J
Svar