Finn de to posisjonene

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
LAMBRIDA
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 250
Registrert: 16/11-2011 19:50
Sted: Hjelmeland

Eg vil poste enda en oppgave for å se om andre finn det samme svaret som eg har funnet. Ellers tror eg oppgaven kan være av interesse for noen. Selv om ingen svarer på oppgaven, så er oppgaven like fin for meg for det.

Her er oppgaven;
Vi har en kule og inni den på selve diameteren har vi en regulær 6-kant med kantlengder på 4 cm som treffer overflaten av kula. Nå tenker vi oss at vi skal gjøre 6-kanten tykkere vinkelrett, og det resulterer i at kula får forskjellige størrelser når 6-kanten alltid skal treffe overflaten av kula i 12 punkter, mens den beholder sine kantlengder på 4 cm. Dermed så finnes det to posisjoner der forholdet mellom volumet til 6-kanten (rom-figuren) og kula er 1:2. Hvor tykk er 6-kanten (rom-figuren) i disse to posisjonene?
Svar