Kloss som glir ned et skråplan, friksjonskraften

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
TRCD
Cayley
Cayley
Innlegg: 92
Registrert: 06/03-2016 17:59

Har gjort det meste av oppgaven, men sitter nå fast. En kloss ligger i ro på et skråplan og har helningsvinkelen 20. Helningsvinkelen blir deretter økt fra 20 til 30 og tilslutt 45. Ved 30 grader begynner klossen å gli nedover med konstant fart. Man skal finne friksjonskraften i de tre tilfelle. Formelen min fungerte for 20 og 30, men ikke for 45 grader. Da skal svaret være 0,60 N. Jeg satte summen av kreftene i x retning lik null og fikk R=mgsina , hvor m=0,150 kg og a er helningsvinkelen. Hva gjør jeg feil?

5,119d
image.jpg
image.jpg (909.25 kiB) Vist 3810 ganger
Neon
Cantor
Cantor
Innlegg: 116
Registrert: 11/05-2016 19:11

TRCD skrev:Har gjort det meste av oppgaven, men sitter nå fast. En kloss ligger i ro på et skråplan og har helningsvinkelen 20. Helningsvinkelen blir deretter økt fra 20 til 30 og tilslutt 45. Ved 30 grader begynner klossen å gli nedover med konstant fart. Man skal finne friksjonskraften i de tre tilfelle. Formelen min fungerte for 20 og 30, men ikke for 45 grader. Da skal svaret være 0,60 N. Jeg satte summen av kreftene i x retning lik null og fikk R=mgsina , hvor m=0,150 kg og a er helningsvinkelen. Hva gjør jeg feil?

5,119d
image.jpg
Summen av krefter er ikke lik null, fordi klossen har en akselerasjon nedover. Finn først friksjons-tallet og så kan du løse for friksjonskraften ved å bruke at [tex]G_{x}-R=ma[/tex]
TRCD
Cayley
Cayley
Innlegg: 92
Registrert: 06/03-2016 17:59

Neon skrev:
TRCD skrev:Har gjort det meste av oppgaven, men sitter nå fast. En kloss ligger i ro på et skråplan og har helningsvinkelen 20. Helningsvinkelen blir deretter økt fra 20 til 30 og tilslutt 45. Ved 30 grader begynner klossen å gli nedover med konstant fart. Man skal finne friksjonskraften i de tre tilfelle. Formelen min fungerte for 20 og 30, men ikke for 45 grader. Da skal svaret være 0,60 N. Jeg satte summen av kreftene i x retning lik null og fikk R=mgsina , hvor m=0,150 kg og a er helningsvinkelen. Hva gjør jeg feil?

5,119d
image.jpg
Summen av krefter er ikke lik null, fordi klossen har en akselerasjon nedover. Finn først friksjons-tallet og så kan du løse for friksjonskraften ved å bruke at [tex]G_{x}-R=ma[/tex]
Skjønner ikke helt hvordan friksjonstallet skal fungere her. Vet at R=uN ,men uten om det vet jeg ikke helt hvordan jeg skal bruke dette.
Neon
Cantor
Cantor
Innlegg: 116
Registrert: 11/05-2016 19:11

TRCD skrev:
Neon skrev:
TRCD skrev:Har gjort det meste av oppgaven, men sitter nå fast. En kloss ligger i ro på et skråplan og har helningsvinkelen 20. Helningsvinkelen blir deretter økt fra 20 til 30 og tilslutt 45. Ved 30 grader begynner klossen å gli nedover med konstant fart. Man skal finne friksjonskraften i de tre tilfelle. Formelen min fungerte for 20 og 30, men ikke for 45 grader. Da skal svaret være 0,60 N. Jeg satte summen av kreftene i x retning lik null og fikk R=mgsina , hvor m=0,150 kg og a er helningsvinkelen. Hva gjør jeg feil?

5,119d
image.jpg
Summen av krefter er ikke lik null, fordi klossen har en akselerasjon nedover. Finn først friksjons-tallet og så kan du løse for friksjonskraften ved å bruke at [tex]G_{x}-R=ma[/tex]
Skjønner ikke helt hvordan friksjonstallet skal fungere her. Vet at R=uN ,men uten om det vet jeg ikke helt hvordan jeg skal bruke dette.
Hint: [tex]N=G_{y}=mg*cosv[/tex]
Svar