fysikk 1 elektristet oppgåve hjelp

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
sofiekvam

HEI :), jeg har fysikk 1, og treger hjelp til ei oppgåve, har satte å prøvde desse oppgåver men fotstår ikke og vet ikke hvordan det skal gjøre altså. tusen tusen takk om det er noe snille som gjerne vill hjelpe meg med dette oppgåve, til slutt vil jeg gjerne si tusen takk for tida dokke har brukte for dette:)

a) En lyspære på 60 W står på i én time. Hvor stor ladning har passert et tverrsnitt av glødetråden i løpet av denne tiden? Anta atlyspæren er koblet til nettspenningen som er 230 V.

fasiten seier 0,94 kC

b) Et varmekabelanlegg består av to like motstandstråder. Ved å koble én eller begge trådenetil nettet på forskjellige måter kan vi oppnå tre ulike verdier for avgitt effekt. Tegn koblingsskjema for hvert av de tre tilfellene.

fasiten sier To i serie, én alene eller to i parallell, men vet ikke hvordan det skal tegnes

c) ) Varmekabelanlegget har en bryter med trinnene 0, 1, 2 og 3, der trinnene fra 1 til 3representerer de tre koblingene i oppgave b. På trinn 1 (laveste effekt) avgir anleggeteffekten 330 W. Nettspenningen er 230 V. Finn strømmen

fasiten sier 1,43 A. dette har jeg funne ut.

d) Hvilken effekt avgir anlegget når bryteren står på trinn 3? fasiten sier 1,32 kW
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Vis oss hva du har fått til så er det lettere å hjelpe deg.

F.eks. på oppgave a) må du først finne strømmen ut fra opplysningene som er gitt. Har du lært en sammenheng mellom spenning, strøm og effekt?
Deretter må du bruke definisjonen med strøm for å finne ladningen ut fra den gitte tiden og strømmen.
Gjest

hei,

det er den samme oppgaven jeg driver med, men sitter fast på oppgave d....
Ant

a)
Lyspære 60 W
Nettspenning 230 V

60W/230 V = 0,26A medfør at ladning per time blir

3600s *0,26A = 939,1 C = 0,94 kC

b) Jeg har ikke armer. Kan derfor ikke tegne.

c) 330W/230V = 1,43A

d) effekten er minst når kablene er parallelle, dvs 330W

Da får vi 1/330 = 1/2P medfører at vær kabel har effekt 660W

Det betyr at kablene i serie gir 2*660 = 1320W
Tesla

Ant skrev:a)
Lyspære 60 W
Nettspenning 230 V

60W/230 V = 0,26A medfør at ladning per time blir

3600s *0,26A = 939,1 C = 0,94 kC

b) Jeg har ikke armer. Kan derfor ikke tegne.

c) 330W/230V = 1,43A

d) effekten er minst når kablene er parallelle, dvs 330W

Da får vi 1/330 = 1/2P medfører at vær kabel har effekt 660W

Det betyr at kablene i serie gir 2*660 = 1320W
Effekten i stigende rekkefølge: serie, en alene, parallell

Bruk P=U*I=U^2/R
Svar