Fysikk 2 eksamen høst 2015

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

MatIsa
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 150
Registrert: 12/06-2013 12:09
Sted: Trondheim

Gjest2 skrev: Hvorfor er dette feil avstand? Det er jo d som er satt opp som avstand fra hullet til P...
Det som står nå er riktig, rettet på det etter at feilen ble påpekt. Jeg brukte først a som radius istedenfor d
Physicsss

MatIsa skrev:Fasit oppgave 1 (funnet i vurderingsskjema):
a - C
b - A
c - A
d - B
e - D
f - C
g - C
h - B
i - C
j - B
k - A
l - C
m - C
n - D
o - D
p - D
q - C
r - A
s - A
t - A
u - D
v - B
w - A
x - B

Er ikke alt. D riktig i oppg. i) ?
Magnetfeltet mot høyre øker til å begynne med, og da vil spolen sette opp et magn.felt motsatt vei, som gir nordpol til venstre i spolen. Det igjen gir en strømretning fra Q til P i spolen, og motsatt når magneten er på vei fra spolen.

Og er du sikker på oppg. k) ? Det er friksjon og da virker det ulogisk at snorkraften er lik null.
COYS96
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 28/05-2015 21:03

Det stod i sensorveiledningen at forhåndssensurrapporten til Fysikk 2-eksamen vår 2015 skulle komme ut i går. Jeg finner ingenting på Udir. Hvordan tror folk karakterfordelingen kommer til å være? Eksamenen var vel stort sett grei, men synes oppgave 3 var litt krevende.
MatIsa
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 150
Registrert: 12/06-2013 12:09
Sted: Trondheim

Physicsss skrev:Er ikke alt. D riktig i oppg. i) ?
Magnetfeltet mot høyre øker til å begynne med, og da vil spolen sette opp et magn.felt motsatt vei, som gir nordpol til venstre i spolen. Det igjen gir en strømretning fra Q til P i spolen, og motsatt når magneten er på vei fra spolen.

Og er du sikker på oppg. k) ? Det er friksjon og da virker det ulogisk at snorkraften er lik null.
Jeg svarte også alternativ D på oppgave i, men tok fasiten fra vurderingsskjema.
På oppgave k tror jeg kanskje det har litt med ordlegginga å gjøre ("draget i snora"), men jeg er veldig usikker
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

MatIsa skrev:
Physicsss skrev:Er ikke alt. D riktig i oppg. i) ?
Magnetfeltet mot høyre øker til å begynne med, og da vil spolen sette opp et magn.felt motsatt vei, som gir nordpol til venstre i spolen. Det igjen gir en strømretning fra Q til P i spolen, og motsatt når magneten er på vei fra spolen.

Og er du sikker på oppg. k) ? Det er friksjon og da virker det ulogisk at snorkraften er lik null.
Jeg svarte også alternativ D på oppgave i, men tok fasiten fra vurderingsskjema.
På oppgave k tror jeg kanskje det har litt med ordlegginga å gjøre ("draget i snora"), men jeg er veldig usikker
Jeg var fristet til å svare at den er lik null.
Hvorfor det? Jo på høst 2014 eksamenen er det en liknende oppgave. Forskjellen at det ikke er noen friksjon. Der var svaret lik 0 for snordraget. I løsningsforslagene som jeg leste var det begrunnet med at det ikke var noe friksjon, noe som var spesifisert i oppgaven. I dette oppgavesettet, var det regnet med friksjon, så det bør ikke være 0, mener jeg da..
si96

Gjest skrev:
ettam skrev:Har ikke eksamenssettet, har du?
https://cdn.fbsbx.com/hphotos-xap1/v/t5 ... 2759A&dl=1

får ikke åpnet denne linken, har du mulighet til å legge ut bilde av oppgavene? :)
COYS96
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 28/05-2015 21:03

Forhåndssensuren ligger nå på Udir
Gjest2

Løsningsforslag og oppgavene finnes nå på www.delmatte.no/fysikk/.
HP1

Er ikke dette eksamen for vår 2015? Overskriften sier høst 2015. :?

Dette er vår 2015:
https://fronter.com/aust-agdervgs/links ... _2_V15.pdf

Her er høst 2015:
https://fronter.com/aust-agdervgs/links ... _2_H15.pdf
erikalexander
Cayley
Cayley
Innlegg: 61
Registrert: 31/01-2016 15:50

MatIsa skrev:Fasit oppgave 1 (funnet i vurderingsskjema):
a - C
b - A
c - A
d - B
e - D
f - C
g - C
h - B
i - C
j - B
k - A
l - C
m - C
n - D
o - D
p - D
q - C
r - A
s - A
t - A
u - D
v - B
w - A
x - B
Hvordan kan riktig svar på d) være B? Område (2) er på midtpunktet mellom P og Q, der massen til Q er større enn P. Da er det fullstendig ulogisk at gravitasjonskreftene fra P og Q skal være like store i (2).
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Fordi gravitasjonsfeltstyrken er proposjonal med $\frac {1}{r^2}$
idioter

jammen ikke høst....
Svar