Estimere vekt med polynom, simulering.

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Weight
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 19/03-2016 10:44

Hei,

Jeg skal lage et polynom som estimerer vekten til et fysisk system. Ser på 3 variable; (x1) massestrøm, (x2) temperatur og (x3) trykk. Jeg bruker et avansert simuleringsprogram til å hente ut vekten for ulike kombinasjoner av disse variablene. Dette er veldig tidkrevende da programmet ikke tillater noe annet enn manuelle kjøringer.

Ønsker derfor å utvikle et polynom med disse 3 variablene som estimerer vekten (W) basert på resultatene jeg får fra simuleringsprogrammet (W = W(x1,x2,x3)). Min største utfordring er å finne en metode som tar hensyn til at endring av en variabel også vil påvirke de andre variablene (x1 = x1(x2,x3) etc.).

Har utviklet et polynom ved hjelp av å varierer en parameter av gangen med korrigeringsledd for de andre variablene, men dette oppnår ikke ønsket presisjon i ytterkant av intervallene.

Er det noen vet om noen gode metoder? Evt. tidligere arbeid på lignende utfordringer? På sikt hadde det vært ideelt å kunne utvikle polynomet med flere variable.

Mvh.
Christian
Svar