Fysikkoppgave

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
emheii

Hei, trenger hjelp til en fysikkoppgave, og håper noen smartinger her kan svare meg. Holder på med termofysikkens første lov, og pørsmålet lyder:

Hvor mye energi blir avgitt når 200 kg flytende jern ved smeltepunktet blir til 200 kg jern i fast form ved samme temperatur?

Tusen tak for eventuelle svar.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

emheii skrev:Hei, trenger hjelp til en fysikkoppgave, og håper noen smartinger her kan svare meg. Holder på med termofysikkens første lov, og pørsmålet lyder:
Hvor mye energi blir avgitt når 200 kg flytende jern ved smeltepunktet blir til 200 kg jern i fast form ved samme temperatur?
Tusen tak for eventuelle svar.
prøv denne:

[tex]Q =\Delta H_{fus} \cdot m[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
emheii

Janhaa skrev:
emheii skrev:Hei, trenger hjelp til en fysikkoppgave, og håper noen smartinger her kan svare meg. Holder på med termofysikkens første lov, og pørsmålet lyder:
Hvor mye energi blir avgitt når 200 kg flytende jern ved smeltepunktet blir til 200 kg jern i fast form ved samme temperatur?
Tusen tak for eventuelle svar.
røv denne:

[tex]Q =\Delta H_{fus} \cdot m[/tex]

Hva står ΔHfus for?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

emheii skrev:
Janhaa skrev:
emheii skrev:Hei, trenger hjelp til en fysikkoppgave, og håper noen smartinger her kan svare meg. Holder på med termofysikkens første lov, og pørsmålet lyder:
Hvor mye energi blir avgitt når 200 kg flytende jern ved smeltepunktet blir til 200 kg jern i fast form ved samme temperatur?
Tusen tak for eventuelle svar.
røv denne:
[tex]Q =\Delta H_{fus} \cdot m[/tex]
Hva står ΔHfus for?
smeltevarme/smelte-entalpi
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Svar