Kjemi 2 eksamen H2016

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Gjest skrev:Hvor finner man halvreaksjonen for HNO3 | NO i oppgave 4? Finner ikke denne i tabellen.. fett om noen kunne fiksa fasit på denne oppgaven.. forbereder meg til heldags..
gjest2 skrev:bump
Men [tex]HNO_3[/tex] er jo salpetersyre som trolig blir brukt som en elektrolytt?

eller er jeg på bærtur igjen og det blir [tex]3Cu+2HNO_3+6H^+\rightleftharpoons 3Cu^{2+}+2NO+4H_2O[/tex]
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
gjest2

Drezky skrev:
Gjest skrev:Hvor finner man halvreaksjonen for HNO3 | NO i oppgave 4? Finner ikke denne i tabellen.. fett om noen kunne fiksa fasit på denne oppgaven.. forbereder meg til heldags..
gjest2 skrev:bump
Men [tex]HNO_3[/tex] er jo salpetersyre som trolig blir brukt som en elektrolytt?

eller er jeg på bærtur igjen og det blir [tex]3Cu+2HNO_3+6H^+\rightleftharpoons 3Cu^{2+}+2NO+4H_2O[/tex]
Står ikke noe om at det er elektrolytten? Hakke sett at de inkluderer elektrolytten i cellediagrammet før...

Hvor får du Cu fra? Det står Zn|Zn+ i oppgaven. Halvreaksjonen for denne er selvfølgelig enkel, men jeg forstår ikke hvordan jeg skal tolke HNO3 | NO.

Tenkte noe som NO + 3[tex]e^{-}[/tex] --> [tex]HNO_3[/tex] (reduksjon) men det blir for mye gjetting fra min side
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

gjest2 skrev:
Drezky skrev:
Gjest skrev:Hvor finner man halvreaksjonen for HNO3 | NO i oppgave 4? Finner ikke denne i tabellen.. fett om noen kunne fiksa fasit på denne oppgaven.. forbereder meg til heldags..
gjest2 skrev:bump
Men [tex]HNO_3[/tex] er jo salpetersyre som trolig blir brukt som en elektrolytt?

eller er jeg på bærtur igjen og det blir [tex]3Cu+2HNO_3+6H^+\rightleftharpoons 3Cu^{2+}+2NO+4H_2O[/tex]
Står ikke noe om at det er elektrolytten? Hakke sett at de inkluderer elektrolytten i cellediagrammet før...

Hvor får du Cu fra? Det står Zn|Zn+ i oppgaven. Halvreaksjonen for denne er selvfølgelig enkel, men jeg forstår ikke hvordan jeg skal tolke HNO3 | NO.

Tenkte noe som NO + 3[tex]e^{-}[/tex] --> [tex]HNO_3[/tex] (reduksjon) men det blir for mye gjetting fra min side



Leste feil, men vil vel anta at det salpersyre virker som en oksiderende syre her..


[tex]Zn(s)\left | Zn^{2+}(aq) \right |\left | HNO_3 (kons) \right | NO \, (g) | \,\, C(s)[/tex]

[tex]OXID: \,\,\, Zn(s)===> Zn^{2+}+2e^-(aq)[/tex]
[tex]REDOX: NO_3^-+4H^++3e^-===> NO+H_2O[/tex]
Total: [tex]3Zn(s)+2NO_3^-+8H^+===> 3Zn^{2+}+2NO+2H_2O[/tex]

hvor [tex]HNO_3[/tex] dissosierer til [tex]HNO_3===>H^++NO_3^-[/tex]

Er vel samme eksempel hvis man har

[tex]Zn(s)| KOH(aq)|MnO_2 | C(s)[/tex], hvor vi får

OXID: [tex]Zn+2OH^-===> ZnO+2e^-+H_2O[/tex]
REDOX: [tex]2MnO_2+2e^-+H_2O===> Mn_2O_3+2OH^-[/tex]
Total: [tex]Zn(s)+2MnO_2===>Mn_2O_3+ZnO[/tex]


Så i ditt tilfelle tror jeg du må ta hensyn til cellepotensialet til reksjonene
[tex]E_0^{celle}\left ( Zn/Zn^{2+} \right )=-0.76V[/tex]

[tex]E_0^{celle}\left ( NO_3^-+4H^+/NO+H_2O \right )=0.96V[/tex]
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
gjest2

Drezky skrev:Leste feil, men vil vel anta at det salpersyre virker som en oksiderende syre her..


[tex]Zn(s)\left | Zn^{2+}(aq) \right |\left | HNO_3 (kons) \right | NO \, (g) | \,\, C(s)[/tex]

[tex]OXID: \,\,\, Zn(s)===> Zn^{2+}+2e^-(aq)[/tex]
[tex]REDOX: NO_3^-+4H^++3e^-===> NO+H_2O[/tex]
Total: [tex]3Zn(s)+2NO_3^-+8H^+===> 3Zn^{2+}+2NO+2H_2O[/tex]

hvor [tex]HNO_3[/tex] dissosierer til [tex]HNO_3===>H^++NO_3^-[/tex]

Er vel samme eksempel hvis man har

[tex]Zn(s)| KOH(aq)|MnO_2 | C(s)[/tex], hvor vi får

OXID: [tex]Zn+2OH^-===> ZnO+2e^-+H_2O[/tex]
REDOX: [tex]2MnO_2+2e^-+H_2O===> Mn_2O_3+2OH^-[/tex]
Total: [tex]Zn(s)+2MnO_2===>Mn_2O_3+ZnO[/tex]


Så i ditt tilfelle tror jeg du må ta hensyn til cellepotensialet til reksjonene
[tex]E_0^{celle}\left ( Zn/Zn^{2+} \right )=-0.76V[/tex]

[tex]E_0^{celle}\left ( NO_3^-+4H^+/NO+H_2O \right )=0.96V[/tex]
Takk for hjelpa! Når det gjelder c) oppgaven (vurder om man kan erstatte grafitt med gull eller kobber), har du noe svar her også? Zn blir jo oksidasjon her mens NO3- blir redusert. Kobber ligger midt mellom NO3- og Zn i spenningsrekka. Zn oksideres, så for å få en spontan reaksjon må Cu reduseres og ligge under Zn. Dette stemmer ikke. For å få en spontan reaksjon med NO3- (reduksjon) må kobber ligger over denne i spenningsrekka, noe den ikke gjør. Så vi kan ikke bruke kobber.

Gull (Au) ligger over begge to i spenningsrekka. NO3 er reduksjonen, da kan Au være oksidasjonen og vi oppfyller kravet om den oksiderte formen skal stå over den reduserte i spenningsrekka for å få en reaksjon. Vi kan altså ikke bruke gull, men kobber... Dette virker ikke veldig sannsynlig da gull er mye edlere enn kobber, er det jeg som surrer med definisjonene ?

d) Her er jeg litt mer usikker. 200g sink gir 200g/65.39g/mol = 3.06 mol
0.2L * 15,8mol/L = 3.16 mol.

Her ser jeg på totalreaksjonen som sier at 3Zn går for hver 2NO3-.
3*3.06 mol = 9.18 mol mens 2*3.16 = 6.18 mol. Her tenker jeg at NO3 er i underskudd, vi tar derfor denne videre med oss(?)

[tex]n_e^{-}*96500 = As[/tex]. Fra halvreaksjonen (reduksjon) ser vi at det går 3e- per NO3-. Dette betyr at vi har 3*3.16=9.48 mol e-

As = 9.48*96500=914820
Ah = 914820/3600 = 254 Ah.

Er veldig usikker på starten her, det med at NO3 er i underskudd...
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

c) Skal oppdatere dette svaret i morgen, men det er vel med andre ord det stoffet som ikke vil delta i reaksjonen, skal være en leder.


d)

Vi har at :

[tex]3Zn(s)+2NO_3^{-}(aq)+8H^+(aq)==> 3Zn^{2+}(aq)+2NO(g)+4H_2O(l)[/tex]

Beregner stoffmengde:

[tex]n_{Zn}=\frac{200g}{65.39g/mol}\approx 3.06 \, mol[/tex]

[tex]n_{HNO_3}=0.2L*15.8M=3.16mol[/tex]

Støkiometrien ut i fra totallikning forteller oss at molforholdet mellom [tex]Zn[/tex] og [tex]NO_3^{-}[/tex] er [tex]3:2[/tex]

Jeg liker videre å tenke på at den begrensede reaktanten er det stoffet som kan danne minst produkt

Zn:

[tex]3\, mol\, Zn <==> 2 \, mol \, NO[/tex]
[tex]1\, mol \, Zn <==> \frac{2}{3}\, mol \, NO[/tex]

[tex]NO_{3}^{-}[/tex]

[tex]2 \, mol \, NO_{3}^{-} <==> 2 \, mol \, NO[/tex]
[tex]1\, mol \, NO_{3}^{-} <==> 1 \, mol \, NO[/tex]

Vi ser at det blir dannet minst produkt ut i fra [tex]Zn[/tex] fordi [tex]\frac{2}{3}<1[/tex] og dermed blir [tex]n*M_m[/tex] minst for Zn.

Siden [tex]Zn==> Zn^{2+}+2e^{-}[/tex], blir stoffmengde elektroner lik:
[tex]n_{e^{-}}=2*n_{Zn}=2*3.06mol=6.12mol[/tex]

[tex]Q=n_{e^{-}}*F=6.12mol*96485\frac{C}{mol}=\frac{2952441}{5}C[/tex]

Følgelig blir batterikapasiteten:


[tex]\frac{C}{s}=Ah[/tex]

Dvs: [tex]\frac{2952441}{5}C=\frac{\frac{2952441}{5}}{3600}Ah=164Ah[/tex]
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
gjest2

Drezky skrev:c) Skal oppdatere dette svaret i morgen, men det er vel med andre ord det stoffet som ikke vil delta i reaksjonen, skal være en leder.


d)

Vi har at :

[tex]3Zn(s)+2NO_3^{-}(aq)+8H^+(aq)==> 3Zn^{2+}(aq)+2NO(g)+4H_2O(l)[/tex]

Beregner stoffmengde:

[tex]n_{Zn}=\frac{200g}{65.39g/mol}\approx 3.06 \, mol[/tex]

[tex]n_{HNO_3}=0.2L*15.8M=3.16mol[/tex]

Støkiometrien ut i fra totallikning forteller oss at molforholdet mellom [tex]Zn[/tex] og [tex]NO_3^{-}[/tex] er [tex]3:2[/tex]

Jeg liker videre å tenke på at den begrensede reaktanten er det stoffet som kan danne minst produkt

Zn:

[tex]3\, mol\, Zn <==> 2 \, mol \, NO[/tex]
[tex]1\, mol \, Zn <==> \frac{2}{3}\, mol \, NO[/tex]

[tex]NO_{3}^{-}[/tex]

[tex]2 \, mol \, NO_{3}^{-} <==> 2 \, mol \, NO[/tex]
[tex]1\, mol \, NO_{3}^{-} <==> 1 \, mol \, NO[/tex]

Vi ser at det blir dannet minst produkt ut i fra [tex]Zn[/tex] fordi [tex]\frac{2}{3}<1[/tex] og dermed blir [tex]n*M_m[/tex] minst for Zn.

Siden [tex]Zn==> Zn^{2+}+2e^{-}[/tex], blir stoffmengde elektroner lik:
[tex]n_{e^{-}}=2*n_{Zn}=2*3.06mol=6.12mol[/tex]

[tex]Q=n_{e^{-}}*F=6.12mol*96485\frac{C}{mol}=\frac{2952441}{5}C[/tex]

Følgelig blir batterikapasiteten:


[tex]\frac{C}{s}=Ah[/tex]

Dvs: [tex]\frac{2952441}{5}C=\frac{\frac{2952441}{5}}{3600}Ah=164Ah[/tex]
takk, dette hjalp mye. Rekker du å forklare den første også?(c) Hvor ligger feilen i forklaringa mi med spenningsrekka ?
VATTUS
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 14/04-2017 11:36

Kjemieren skrev:Fikk 6 :D
Hei, har du et løsningsforslag på H-2016 sine avrkrysningsoppgaver?
Kjemi2 i mitt hjerte

Hei, skal snart ha tentamen i kjemi 2. Lurer på om noen har et løsningsforslag til avkrysningsdelen i del 1 H2016 :)
Eclipse
Cantor
Cantor
Innlegg: 138
Registrert: 19/01-2014 20:00

Kjemi2 i mitt hjerte skrev:Hei, skal snart ha tentamen i kjemi 2. Lurer på om noen har et løsningsforslag til avkrysningsdelen i del 1 H2016 :)
Skal være slik:

Del 1
OPPGAVE 1

a) D er det rette alternativet
b) B er det rette alternativet
c) C er det rette alternativet
d) A er det rette alternativet
e) D er det rette alternativet
f) B er det rette alternativet
g) C er det rette alternativet
h) C er det rette alternativet
i) B er det rette alternativet
j) A er det rette alternativet
k) B er det rette alternativet
l) A er det rette alternativet
m) D er det rette alternativet
n) A er det rette alternativet
o) D er det rette alternativet
p) D er det rette alternativet
q) A er det rette alternativet
r) D er det rette alternativet
s) A er det rette alternativet
t) B er det rette alternativet
Kjemi2 i mitt hjerte

Tusen takk! :D
Gjest

er del 1 2 timer og del 2 3 timer?




bruker lang tid på flervalgsoppgavene, og får lite tid til kortsvarsoppgaver på del 1. noen tips?

føler at på del 2 så har jeg mer tid til rådighet
Kjemi2 i mitt hjerte

Gjest skrev:er del 1 2 timer og del 2 3 timer?




bruker lang tid på flervalgsoppgavene, og får lite tid til kortsvarsoppgaver på del 1. noen tips?

føler at på del 2 så har jeg mer tid til rådighet

Tror det er slik ja. Sliter med det samme! føler jeg må dobbeltsjekke svaret, noe som fører til lengre tidsbruk og dårligere tid på kortsvarsoppgavene :/ Men har funnet ut fra tidligere tentamener at man må ta det man tror først og ikke begynne å rette opp svarene. Den tabben har jeg gjort før...
Gjest

Kjemi2 i mitt hjerte skrev:
Gjest skrev:er del 1 2 timer og del 2 3 timer?




bruker lang tid på flervalgsoppgavene, og får lite tid til kortsvarsoppgaver på del 1. noen tips?

føler at på del 2 så har jeg mer tid til rådighet

Tror det er slik ja. Sliter med det samme! føler jeg må dobbeltsjekke svaret, noe som fører til lengre tidsbruk og dårligere tid på kortsvarsoppgavene :/ Men har funnet ut fra tidligere tentamener at man må ta det man tror først og ikke begynne å rette opp svarene. Den tabben har jeg gjort før...
Hvordan øver du til tentamen? gjør masse eksmen?
Kjemi2 i mitt hjerte

Gjest skrev:
Kjemi2 i mitt hjerte skrev:
Gjest skrev:er del 1 2 timer og del 2 3 timer?




bruker lang tid på flervalgsoppgavene, og får lite tid til kortsvarsoppgaver på del 1. noen tips?

føler at på del 2 så har jeg mer tid til rådighet

Tror det er slik ja. Sliter med det samme! føler jeg må dobbeltsjekke svaret, noe som fører til lengre tidsbruk og dårligere tid på kortsvarsoppgavene :/ Men har funnet ut fra tidligere tentamener at man må ta det man tror først og ikke begynne å rette opp svarene. Den tabben har jeg gjort før...
Hvordan øver du til tentamen? gjør masse eksmen?
jepp :)
Svar