Orbitaler

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
kjemiglad

Hei! Jeg sliter veldig med å forstå alt som har med skall og orbitaler å gjøre!
Jeg har en oppgave som lyder: "hvor mange SP^3 orbitaler finnes det i CH4 (metan) molekylet?"
Hvordan går jeg frem for å løse den?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

kjemiglad skrev:Hei! Jeg sliter veldig med å forstå alt som har med skall og orbitaler å gjøre!
Jeg har en oppgave som lyder: "hvor mange SP^3 orbitaler finnes det i CH4 (metan) molekylet?"
Hvordan går jeg frem for å løse den?

Tegn opp stukturen og se på bindingene. Hvor mange s-orbitaler har du?, hvor mange p orbitaler deltar?
kjemiglad

Kjemikern skrev:
kjemiglad skrev:Hei! Jeg sliter veldig med å forstå alt som har med skall og orbitaler å gjøre!
Jeg har en oppgave som lyder: "hvor mange SP^3 orbitaler finnes det i CH4 (metan) molekylet?"
Hvordan går jeg frem for å løse den?

Tegn opp stukturen og se på bindingene. Hvor mange s-orbitaler har du?, hvor mange p orbitaler deltar?
Fire s-orbitaler totalt for hydrogen og to s-orbitaler totalt for karbon. I tillegg har karbon to P-orbitaler. (???). Dette ga egentlig ikke mening og jeg føler at jeg tenker på helt feil måte. Noen tips?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

kjemiglad skrev:
Kjemikern skrev:
kjemiglad skrev:Hei! Jeg sliter veldig med å forstå alt som har med skall og orbitaler å gjøre!
Jeg har en oppgave som lyder: "hvor mange SP^3 orbitaler finnes det i CH4 (metan) molekylet?"
Hvordan går jeg frem for å løse den?

Tegn opp stukturen og se på bindingene. Hvor mange s-orbitaler har du?, hvor mange p orbitaler deltar?
Fire s-orbitaler totalt for hydrogen og to s-orbitaler totalt for karbon. I tillegg har karbon to P-orbitaler. (???). Dette ga egentlig ikke mening og jeg føler at jeg tenker på helt feil måte. Noen tips?


Vi begynner med orbitalene. Som du vet så har karbon 4 valenselektroner. Ettersom $1s$ skallet er fult. Videre så kommer elektronene fra hydrogenene og fyller opp de andre skallene. Da begynner vi på neste orbital. Det fylles først en i $2s$ orbitalen. Så vil elektronene fylles i hvert sitt p orbital. Som du vet så har vi $2p_x, 2p_y, 2p_z$. Her kommer et elektron inn hver, ergo fylles ett s skall og 3 p-skall, ergo $sp^3$. Det er mer termodynamisk gunstig for karbon å ha 4 bindinger enn 2.

Enkelt huske regel. Alle karbonatomer som har ENKELT bindinger er alltid $sp^3$ hybridtisert. Alle karbonsatomer drøm er å ha en valensvinkel på 109,5 grader, dette kommer av at da er H-atomene lengst fra hverandre.

Skjermbilde 2016-11-22 kl. 20.41.13.png
Skjermbilde 2016-11-22 kl. 20.41.13.png (8.55 kiB) Vist 3508 ganger
Gjest

Takk for svar! Vil det da si at det blir 4 sp^3-bindinger?
Vil det alltid være hybridbindinger når det er kovalente bindinger?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Gjest skrev:Takk for svar! Vil det da si at det blir 4 sp^3-bindinger?
Vil det alltid være hybridbindinger når det er kovalente bindinger?

Ja den har 4 $sp^3$ bindinger. Metan er $sp^3$ hybridtisert =)


Så lenge to orbitaler overlapper hverandre har du hybridbindinger.
Svar