Begrensende reaktant

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
kjemiglad

Etter en litt for lang pause frå vgs-kjemien er jeg nå i gang med kjemi igjen! Det er en del jeg merker at jeg ikke har helt klart for meg. Når man skal regne ut den begrensende reaktanten så finner man jo stoffmengden til hver av reaktantene. Da er det jo slik at det er den som er i underskudd som er begrensende reaktant. Men jeg husker at man måtte sjekke med molforholdet etc. for å finne ut om dette faktisk stemte. Synes å huske at man måtte gange med koeffisienten til den andre reaktanten for å undersøke dette, men jeg er usikker.

F.eks: [tex]2350 g B_{2}O_{3}+ 3580 g 3Mg \mapsto 2B + 3MgO[/tex]

Stoffmengdene blir henholdsvis 33,8 mol B2O3 og 147 mol Mg. Hva gjør jeg for å faktisk finne ut hvem som er i underskudd? Ganger jeg B2O3 sin stoffmengde med 3?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

kjemiglad skrev:Etter en litt for lang pause frå vgs-kjemien er jeg nå i gang med kjemi igjen! Det er en del jeg merker at jeg ikke har helt klart for meg. Når man skal regne ut den begrensende reaktanten så finner man jo stoffmengden til hver av reaktantene. Da er det jo slik at det er den som er i underskudd som er begrensende reaktant. Men jeg husker at man måtte sjekke med molforholdet etc. for å finne ut om dette faktisk stemte. Synes å huske at man måtte gange med koeffisienten til den andre reaktanten for å undersøke dette, men jeg er usikker.

F.eks: [tex]2350 g B_{2}O_{3}+ 3580 g 3Mg \mapsto 2B + 3MgO[/tex]

Stoffmengdene blir henholdsvis 33,8 mol B2O3 og 147 mol Mg. Hva gjør jeg for å faktisk finne ut hvem som er i underskudd? Ganger jeg B2O3 sin stoffmengde med 3?


$B_{2}O_{3}+3Mg \rightarrow2B + 3MgO$


Du har funnet ut at vi har 33,8 mol $B_2O_3$ og 147 mol $Mg$, Vi har et forhold på 1:3 mellom $B_2O_3$ og $Mg$. Du kan enten dele $n_{Mg}$ på 3, eller gange $n_{B_2O_3}$ med 3. Det er helt opp til deg og du velger selv. Det viktigste er at du får enten 1:1, eller 3:3.


La oss si du velger å dele $n_{Mg}$ på 3: $\frac{147 mol}{3}=49mol$. Nå har vi et 1:1 forhold mellom de to reaktantene. Vi ser at $B_2O_3$ tilsvarer 33,8 mol, mens $Mg$ til svarer 49 mol, ergo er $B_2O_3$ vår begrensende reaktant.
Svar