kjemi spørsmål (løselighet oppgave)

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
cryps

Hei,jeg hadde satt veldig pris på hjelp til en oppgave jeg har sittet lenge med uten å helt forstå!!


Oppgaven lyder slik " For hvilke av saltene under vil løseligheten øke hvis pH-verdien i løsningen senkes"

Skriver ned ett alternativ (som i følge fasiten er riktig)

[tex]CaCO_3[/tex]

reaksjonen vi får tror jeg er [tex]CaCO_3 \Leftrightarrow Ca^{2+}+CO_3^{2-}[/tex] og
[tex]CO_3^{2-}+H_2O\Leftrightarrow HCO_3^{-}+OH^-[/tex]

jeg tenker at siden ph verden senkes blir konsentrasjonen av oksoniumioner mindre og ph blir lavere.

Hvis jeg tilsetter syre i form av [tex]H_3O^+[/tex] kan vel dette reagere med [tex]H_3O^++OH^{-}=H_2O[/tex] i den ene likvevekten og i følge le chatleirs prinsipp vil likevekten forskyves mot venstre slik at vi får mer av karbonationer og vann og siden dette er produkter i første likning vil den også forskyves mot venstre slik at vi få mer av [tex]CaCO_3[/tex]. dermed vi løseligheten øke? tenker jeg riktig eller?

taakk på forhånd!
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

cryps skrev:Hei,jeg hadde satt veldig pris på hjelp til en oppgave jeg har sittet lenge med uten å helt forstå!!


Oppgaven lyder slik " For hvilke av saltene under vil løseligheten øke hvis pH-verdien i løsningen senkes"

Skriver ned ett alternativ (som i følge fasiten er riktig)

[tex]CaCO_3[/tex]

reaksjonen vi får tror jeg er [tex]CaCO_3 \Leftrightarrow Ca^{2+}+CO_3^{2-}[/tex] og
[tex]CO_3^{2-}+H_2O\Leftrightarrow HCO_3^{-}+OH^-[/tex]

jeg tenker at siden ph verden senkes blir konsentrasjonen av oksoniumioner mindre og ph blir lavere.

Hvis jeg tilsetter syre i form av [tex]H_3O^+[/tex] kan vel dette reagere med [tex]H_3O^++OH^{-}=H_2O[/tex] i den ene likvevekten og i følge le chatleirs prinsipp vil likevekten forskyves mot venstre slik at vi får mer av karbonationer og vann og siden dette er produkter i første likning vil den også forskyves mot venstre slik at vi få mer av [tex]CaCO_3[/tex]. dermed vi løseligheten øke? tenker jeg riktig eller?

taakk på forhånd!
Jepp. Tilsatt av syre fører til mer løser seg opp
Gjest

takk! så la meg se om jeg forstår det nå

[tex]KNO_3[/tex]

[tex]KNO_3\Leftrightarrow K^++NO_3^-[/tex] her ser jeg at ingen kan avgi eller ta et hydrogen og dermed vil ikke søseligheten bli påvirket av syre?


[tex]FeS[/tex]

[tex]Fes\Leftrightarrow Fe^{2+}+S^{2-}[/tex]

Her kan fe være en syre
[tex]Fe^{2+}+H_2O\Leftrightarrow Fe+H_3O^+[/tex]

hvis vi tilsetter syre (oksoniumuoner) vil likevekten forskyves mot venstre i likning nummer 2 og siden dette er et produkt i likning 1 vil likevekt forskyves mot venstre og vi får mer av reaktanten, altså løselighet øker?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Gjest skrev:takk! så la meg se om jeg forstår det nå

[tex]KNO_3[/tex]

[tex]KNO_3\Leftrightarrow K^++NO_3^-[/tex] her ser jeg at ingen kan avgi eller ta et hydrogen og dermed vil ikke søseligheten bli påvirket av syre?


[tex]FeS[/tex]

[tex]Fes\Leftrightarrow Fe^{2+}+S^{2-}[/tex]

Her kan fe være en syre
[tex]Fe^{2+}+H_2O\Leftrightarrow Fe+H_3O^+[/tex]

hvis vi tilsetter syre (oksoniumuoner) vil likevekten forskyves mot venstre i likning nummer 2 og siden dette er et produkt i likning 1 vil likevekt forskyves mot venstre og vi får mer av reaktanten, altså løselighet øker?

Nesten husk at jern reagerer ikke direkte med vann, men tenk på anionet(hvilken korr. Base er det?).

Ellers er tankemåten helt riktig, bra!
Svar