Løsninger og bindinger

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
kjemiglad

Hvilke bindinger/krefter er det som inngår i oppløsningen av NaCl i vann? Hvordan er denne prosessen egentlig?
Jeg tenker at først at NaCl blir revet fra hverandre vha. polare vannmolekyler. Etterpå blir Na^+ og Cl^- hydratisert, men er det da hydrogenbindinger eller?
kjemiglad

En annen ting jeg lurer på. Stemmer det at det er oksider av ikke-metaller som ofte er basiske mens oksider av metaller ofte er sure?
kjemiglad

Hva er løseligheten til AgCl i 1.0 M NH3?

Jeg har virkelig ikke peiling på hvordan man skal løse denne i og med at det blir dannet kompleks (og kompleks øker løseligheten)...
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

kjemiglad skrev:Hva er løseligheten til AgCl i 1.0 M NH3?

Jeg har virkelig ikke peiling på hvordan man skal løse denne i og med at det blir dannet kompleks (og kompleks øker løseligheten)...

Hint:
$AgCl \rightleftharpoons Ag^+ + Cl^-$, $K_{sp}=1.8*10^{-10}$

Videre skjer denne reaksjonen:

$Ag^+ + 2NH_3 \rightleftharpoons Ag(NH_3)_2^+$ K_f= 1.6*10^7

Total reaksjonen blir:


$AgCl + 2NH_3 \righleftharpoons Cl^- + Ag(NH_3)_2^+$

Ved den nye likevekten vill K bli $K_{sp} * K_f=K$

Klarer du å sette opp reaksjonliginger nå?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

kjemiglad skrev:Hvilke bindinger/krefter er det som inngår i oppløsningen av NaCl i vann? Hvordan er denne prosessen egentlig?
Jeg tenker at først at NaCl blir revet fra hverandre vha. polare vannmolekyler. Etterpå blir Na^+ og Cl^- hydratisert, men er det da hydrogenbindinger eller?

Ione bindinger
kjemiglad skrev:En annen ting jeg lurer på. Stemmer det at det er oksider av ikke-metaller som ofte er basiske mens oksider av metaller ofte er sure?

http://www.matematikk.net/matteprat/vie ... 29&t=43950
Svar