Løselighetsopggave

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
creaos

Hei, trenger hjelp til denne oppgaven, takk!!!!


må analysere blanding av to hvite salter

(1) saltene løses fullstendig i vann
(2) løsningen blir sur
(3) hvis man tilsetter sølvnitratløsningen til saltløsningen, dannes det et hvitt bunnfall
(4) hvis man tilsetter mettet natriumsulfatløsning til løsningen, dannes det et hvitt bunnfall. Hva kan saltblanding bestå av?

eg tenker at (1) tyde på at det er lettløselige salter, (2) kan tyde på forekomst av [tex]NH_4^+,Fe^{3+}[/tex].

(3) tyder på at man har [tex]Cl^-[/tex] ioner i løsningen.

(4) her vet ikke hva jeg skal gjøre med informasjonen? hvorfor skal man poengtrere at det er mettet? og jeg finner ingen reaksjon med [tex]Na_2SO_4[/tex] og et stoff som gir hvitt bunnfall?

Svaret skal være [tex]BaCl_2 og NH_4Cl[/tex]

men hvor kommer barium inn her fra?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

creaos skrev:Hei, trenger hjelp til denne oppgaven, takk!!!!

må analysere blanding av to hvite salter
(1) saltene løses fullstendig i vann
(2) løsningen blir sur
(3) hvis man tilsetter sølvnitratløsningen til saltløsningen, dannes det et hvitt bunnfall
(4) hvis man tilsetter mettet natriumsulfatløsning til løsningen, dannes det et hvitt bunnfall. Hva kan saltblanding bestå av?
eg tenker at (1) tyde på at det er lettløselige salter, (2) kan tyde på forekomst av [tex]NH_4^+,Fe^{3+}[/tex].
(3) tyder på at man har [tex]Cl^-[/tex] ioner i løsningen.
(4) her vet ikke hva jeg skal gjøre med informasjonen? hvorfor skal man poengtrere at det er mettet? og jeg finner ingen reaksjon med [tex]Na_2SO_4[/tex] og et stoff som gir hvitt bunnfall?
Svaret skal være [tex]BaCl_2 og NH_4Cl[/tex]
men hvor kommer barium inn her fra?
Siden det er surt, så
[tex]NH_4^+[/tex]
hvitt bunfall er jo:
[tex]BaSO_4(s)[/tex]
husk
[tex]FeCl_2\,\,[/tex],
[tex]FeCl_3[/tex]
[tex]FeSO_4[/tex]
[tex]Fe_2(SO_4)_3[/tex]
er alle lettløselige (L).
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Svar