Hva er Kc?

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Sleepwalking

For reaksjonen A+2B <-> 2C+D ved likevekt, kan vi måle konsentrasjonen av alle reaktantene.
[A]=0.02 M
=0,001 M
[C]=0.1M
[D]=0.05M

Hva er Kc?

Jeg skjønner ikke en gang hva som menes med Kc... Er det et likevektsuttrykk for c eller?
Sleepwalking

Sleepwalking skrev:For reaksjonen A+2B <-> 2C+D ved likevekt, kan vi måle konsentrasjonen av alle reaktantene.
[A]=0.02 M
=0,001 M
[C]=0.1M
[D]=0.05M

Hva er Kc?

Jeg skjønner ikke en gang hva som menes med Kc... Er det et likevektsuttrykk for c eller?


Kan det stemme at det er konsentrasjonslikevektskonstanten? Men jeg får fremdeles feil svar når jeg regner ut da...




Har enda en oppgave jeg sliter med: "Når pH i blodet blir redusert, vil konsentrasjonen av fritt Ca2^+ ... ?
Hvordan skal jeg vite om den vil øke eller minke? Jeg tenker at Ca2^+ ikke vil reagere med H^+, men med OH^-, så det forklarer vel på en måte oppgaven. Men hvordan kan jeg vite at det ikke vil skje en reaksjon?
Sleepwalking

"Hvilken av de følgende er IKKE komponenter av cellemembranen: Glykoproteiner, fettsyrer, lipoproteiner eller glykolipider?"
I følge fasit, er riktig svar lipoproteiner. Men jeg skjønner ikke dette, for er ikke lipoproteiner det samme som LDL og HDL, altså kolesterol? Og kolesterol finner man vel i cellemembranen?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Sleepwalking skrev:
Sleepwalking skrev:For reaksjonen A+2B <-> 2C+D ved likevekt, kan vi måle konsentrasjonen av alle reaktantene.
[A]=0.02 M
=0,001 M
[C]=0.1M
[D]=0.05M

Hva er Kc?

Jeg skjønner ikke en gang hva som menes med Kc... Er det et likevektsuttrykk for c eller?


Kan det stemme at det er konsentrasjonslikevektskonstanten? Men jeg får fremdeles feil svar når jeg regner ut da...




Har enda en oppgave jeg sliter med: "Når pH i blodet blir redusert, vil konsentrasjonen av fritt Ca2^+ ... ?
Hvordan skal jeg vite om den vil øke eller minke? Jeg tenker at Ca2^+ ikke vil reagere med H^+, men med OH^-, så det forklarer vel på en måte oppgaven. Men hvordan kan jeg vite at det ikke vil skje en reaksjon?



Hvordan regner du ut $K_c$?

Når pH øker så øker du mer av konsentrasjonen $OH^-$. Dette kan stablieres av $Ca^{2+}$

Så når pH synker så øker konsentrasjonen av FRIE kalsium-ioner
Sleepwalking

Sleepwalking skrev:For reaksjonen A+2B <-> 2C+D ved likevekt, kan vi måle konsentrasjonen av alle reaktantene.
[A]=0.02 M
=0,001 M
[C]=0.1M
[D]=0.05M

Hva er Kc?

Jeg skjønner ikke en gang hva som menes med Kc... Er det et likevektsuttrykk for c eller?


I følge fasiten, så skal Kc bli 25000! Men jeg får det ikke til å stemme. Hadde blitt takknemlig om noen kunne vise utregningen for meg :-)
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Antar de mener likevektsuttrykket:

[tex]k_c=\frac{\left [ C \right ]^2\left [ D \right ]}{\left [ A \right ]\left [ B \right ]^2}=\frac{\left ( 0.05\right )\left ( 0.1 \right )^2}{\left ( 0.001 \right )^2\left ( 0.02 \right )}=25000[/tex]
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Svar