Elektrondonerende/elektrontiltrekkende grupper

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest2

Hvordan kan jeg skille mellom elektrontiltrekkende og elektrondonerende grupper?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Gjest2 skrev:Hvordan kan jeg skille mellom elektrontiltrekkende og elektrondonerende grupper?

Karbonylgrupper er e-tiltrekkende(partiell negativt ladning på oksygen, bidrar ikke noe til f.eks. aromatstrukturer). Halogener er e-tiltrekkende(elektronegativt).


Elektrondonerende har har et ledigelektron par som kan bidra til resonans i aromat stukturen, feks alkoksygrupper, amingrupper etc.
Gjest2

Kjemikern skrev:
Gjest2 skrev:Hvordan kan jeg skille mellom elektrontiltrekkende og elektrondonerende grupper?

Karbonylgrupper er e-tiltrekkende(partiell negativt ladning på oksygen, bidrar ikke noe til f.eks. aromatstrukturer). Halogener er e-tiltrekkende(elektronegativt).


Elektrondonerende har har et ledigelektron par som kan bidra til resonans i aromat stukturen, feks alkoksygrupper, amingrupper etc.
Takk for svar! Er det slik at jo flere elektrondonerende grupper et stoff har, jo surere er det?

Jeg har en oppgave der jeg skal besemme hva som er surest av fenol, p-metylfenol (hva står egentlig p for!??), sykoheksanol, p-nitrofenol eller 2-klorosykloheksanol? Jeg har ingen pKa-verdier eller noe å forholde meg til, så jeg antar at jeg må se på om gruppene er elektrondonorer eller elektronmottakere... Jeg vet ikke.
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Gjest2 skrev: Takk for svar! Er det slik at jo flere elektrondonerende grupper et stoff har, jo surere er det?

Jeg har en oppgave der jeg skal besemme hva som er surest av fenol, p-metylfenol (hva står egentlig p for!??), sykoheksanol, p-nitrofenol eller 2-klorosykloheksanol? Jeg har ingen pKa-verdier eller noe å forholde meg til, så jeg antar at jeg må se på om gruppene er elektrondonorer eller elektronmottakere... Jeg vet ikke.



Det kommer an på om elektrondonerendegruppen kan bidra til resonans. Ellers så vil spesielt elektrontiltrekkende grupper gjøre et molekylt surt(hvorfor?)


p-metylfenol er det samme som 3-metyl-fenol. p står for para posisjon, altså 1,3 i en 6 ring.

For å vurdere hvilket molekyl som er surest så må du rett og slett analysere molekylet. F.eks. så er sykloheksanol en veldig svak syre, alkoholen har en pKa verdi på ca 16.
Svar