Reaksjonslikninger

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Sleepwalking

La oss si at vi har en reaksjonslikning som ser slik ut: 2A+B->C+2D
Når man da skal sette opp uttrykk etc. så har jeg oppdaget at man enkelte ganger fjerner koeffisientene og kun bruker indeks, mens man andre ganger bruker både koeffisient og indeks.
Om jeg skal sette opp et likevektsuttrykk, så blir vel dette riktig: K=[A]^2*/[C]*[D]^2?
Når jeg skal regne ut løselighet for A->2B+C så må jeg gjøre det sånn Ksp=2x^2*x. Jeg lurte derfor på om det kun gjelder for løselighet at man skal bruke koeffisientene på den måten?
Sleepwalking

Jeg har en oppgave som jeg lurer litt på i samme slengen!

"Likeuttrykket for en gasslikevekt er som følger

K=([O2]^5*[NH3]^4)/([NO]^4*[H2O]^6

Hva er reaksjonslikningen for denne likevekten?"

4NO (g) + 6H2O (g) ⇌ 5O2 + 4NH3 (g)

2NO (g) + 3H2O (g) ⇌ 2NH3 (g) + 5/2O2 (g)


Jeg tenker at man alltid skal skrive uttrykket med så enkelt forholdstall som mulig, altså at det siste alternativet er riktig? Men samtidig er jo ikke det første feil heller? Kan det være at det siste her i dette tilfellet blir feil ettersom antall mol faktisk har noe å si siden det er gass?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Sleepwalking skrev:La oss si at vi har en reaksjonslikning som ser slik ut: 2A+B->C+2D
Når man da skal sette opp uttrykk etc. så har jeg oppdaget at man enkelte ganger fjerner koeffisientene og kun bruker indeks, mens man andre ganger bruker både koeffisient og indeks.
Om jeg skal sette opp et likevektsuttrykk, så blir vel dette riktig: K=[A]^2*/[C]*[D]^2?
Når jeg skal regne ut løselighet for A->2B+C så må jeg gjøre det sånn Ksp=2x^2*x. Jeg lurte derfor på om det kun gjelder for løselighet at man skal bruke koeffisientene på den måten?



Nå i farta så kommer jeg bare på at vi bruker det i løselighet(Hvis jeg forsto deg riktig).

Sleepwalking skrev:Jeg har en oppgave som jeg lurer litt på i samme slengen!

"Likeuttrykket for en gasslikevekt er som følger

K=([O2]^5*[NH3]^4)/([NO]^4*[H2O]^6

Hva er reaksjonslikningen for denne likevekten?"

4NO (g) + 6H2O (g) ⇌ 5O2 + 4NH3 (g)

2NO (g) + 3H2O (g) ⇌ 2NH3 (g) + 5/2O2 (g)


Jeg tenker at man alltid skal skrive uttrykket med så enkelt forholdstall som mulig, altså at det siste alternativet er riktig? Men samtidig er jo ikke det første feil heller? Kan det være at det siste her i dette tilfellet blir feil ettersom antall mol faktisk har noe å si siden det er gass?


Den øverste er riktig.
Du skal som regel alltid skrive reaksjonslikningen så enkelt som mulig, men det er ikke noe vits når vi får brøk som koeffisient.
Svar