Aminosyrer

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Sleepwalking

Jeg holder på å løse gamle eksamensoppgaver, og det er en del spørsmål jeg ikke har peiling på. Slik som dette f.eks:
"Hvilken aminosyre gir ofte kraftig krumming i a-heilks og andre typer helikser?
Pro, Val, Lys, Asp eller Ala?"

Hvordan skal jeg kunne vite det? Jeg antar at det ikke kan være rent pugg, det må vel finnes en måte å se det på når man har strukturen? Hva er det ved strukturen til en aminosyre som gjør det mulig for den å krumme kraftig? Kan det være mulighet til å danne hydrogenbindinger?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Sleepwalking skrev:Jeg holder på å løse gamle eksamensoppgaver, og det er en del spørsmål jeg ikke har peiling på. Slik som dette f.eks:
"Hvilken aminosyre gir ofte kraftig krumming i a-heilks og andre typer helikser?
Pro, Val, Lys, Asp eller Ala?"

Hvordan skal jeg kunne vite det? Jeg antar at det ikke kan være rent pugg, det må vel finnes en måte å se det på når man har strukturen? Hva er det ved strukturen til en aminosyre som gjør det mulig for den å krumme kraftig? Kan det være mulighet til å danne hydrogenbindinger?
http://www.chemguide.co.uk/organicprops ... truct.html
Svar