Regne ut pH

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
fotball_

Hei! Jeg sliter litt med en oppgave. Får til a), men det brister når jeg kommer til oppgave b), og derifra klarer jeg heller ikke å svare på ppgave. c), d), eller e)

1 30,0 L SO3(g) løses i 10,0L vann. Det dannes H2SO4.

a) Skriv ligninga for hvordan H2SO4 dannes.
Skriv også lignina for hvordan H2SO4 reagerer med vann og danner syre og hydrogensulfation

b) Hva blir pH når du bare tar hensyn til at bare ett proton (H+) hopper av

c) Hva blir pH når du bare tar hensyn til HSO4- som dannes når H2SO4 protolyserer

d) Hvorfor kan vi ikke bare legge sammen [H3O+] i b) og c) for å finne den virkelige konsentrasjonen av løsninga. Forklar ordentlig

e) Sovelsyra tiltreres fullt ut. Hvor mage gram NaOH går med?
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

b) Hvis jeg ikke tar feil må du bruke at ved betingelsene [tex]1 atm[/tex] og [tex]T=25^{\circ}[/tex], så er molart volum for en gass lik [tex]24.5L/mol[/tex]. Ved å bruke dette kan du finne stoffmengden og så konsentrasjonen.
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Svar