kjemi kolorimetri - fosfat i vann

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
linad

Hei jeg har en oppgave som jeg trenger hjelp til.

Stamløsningen: 0.328g NaH2PO4 ble tilsatt en 1L målekolbe, og kolben ble fylt opp med destillert vann til merket.

Pipetterte da ut 2 dråper, 5 dråper, 10 dråper og 20 dråper av stamløsningen og fortynnet med destillert vann til 25mL merket.

1 dråpe med pipetten tilsvarer 0.05mL

Resultatene av absorbans: 2 dråper = 0.064 5 dråper = 0.187 10 dråper= 0.564 20 dråper = 0.7

Lag deretter standardkurven med Geogebra.

y aksen skal vise absorbansen og x aksen skal ha enheten mg/L PO4^-3

Hvordan kan jeg lage standardkurven?
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Er jo bare til å kjøre lineær regresjon på f.eks. GeoGebra, eller så kan du gjøre det manuelt på papir
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
linad

jeg skjønner ikke helt hvordan x aksen skal se ut?
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

linad skrev:jeg skjønner ikke helt hvordan x aksen skal se ut?

Enheten på x-aksen skal være

[tex]\frac{mg}{L}[/tex]

hvor [tex]m(NaH_2PO_4)=0.328g[/tex] og [tex]V=0.05mL*N_{dråper}[/tex]
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
linad

Hvordan gjør jeg 0.328g Na2H2PO4 til g PO4?
Aftermath
Cayley
Cayley
Innlegg: 77
Registrert: 23/05-2016 23:12
Sted: Trondheim

linad skrev:Hvordan gjør jeg 0.328g Na2H2PO4 til g PO4?
Du lurer på hvordan du kan finne ut hvor mange gram PO_4 du kan få av 0,328 g Na_2H_2PO_4?
For å finne vekten av fosfationet løst i vann vil nok det letteste være å bare finne vektfraksjonen fosfat i utgangsstoffet, for så å gange den med vekten av utgangsstoffet.
Da må du finne atomvektene til de forskjellige atomene i periodesystemet. [tex]\tfrac{m(PO_4)}{m(Na_2H_2PO_4)}*0,328g[/tex].
Svar