Hybridisering

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
duodenum
Cayley
Cayley
Innlegg: 58
Registrert: 22/04-2016 20:17

Hallo godtfolk!

Lurer litt på dette når det kommer til hybridisering og orbitaler i organisk kjemi, og hvordan man ser om det er sp3, sp2 osv.

Et spørsmål kan være:
What is the hybridization of the carbon atom in urea ([tex]CON_{2}H_{4}[/tex])?
Alternativene er sp, sp1, sp2, sp3, sp4.

Og da lurer jeg på: Er dette da sp2? Og kan an enkelt vite at det er det pga dobbelbinding mellom karbon og oksygen? Kan man da si at Alkaner er sp3, alkener er sp2, og alkyner er bare sp? Er slik jeg har oppfattet det til nå da dette stmmer overens med de oppgavene jeg har sett (som ikke er så mange, men...).

Tusen takk for svar!
In the beginning there was nothing, which exploded.
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Hei!


For å gjøre det klart så skal du aldri svare $sp^4$, da dette ikke er mulig i det hele tatt.


Videre tenker du helt riktig du kan si at karbonyler er $sp^2$, alkan $sp^3$, alken $sp^2$ og alkyn $sp$


En enkel ting du kan bruke er å tell $\pi$ elektroner( i bindingen), da dette fungerer for det meste.

Teller du to $\pi$ elektroner har vi $sp^2$, teller du 4 $\pi$ elektroner har vi $sp$ hybrdisering.

Bare spør hvis noe er uklart. Det kan virke litt frustrerende i begynnelsen, men kan love deg at det blir enklere etter hvert =)
duodenum
Cayley
Cayley
Innlegg: 58
Registrert: 22/04-2016 20:17

Kjemikern skrev:Hei!


For å gjøre det klart så skal du aldri svare $sp^4$, da dette ikke er mulig i det hele tatt.


Videre tenker du helt riktig du kan si at karbonyler er $sp^2$, alkan $sp^3$, alken $sp^2$ og alkyn $sp$


En enkel ting du kan bruke er å tell $\pi$ elektroner( i bindingen), da dette fungerer for det meste.

Teller du to $\pi$ elektroner har vi $sp^2$, teller du 4 $\pi$ elektroner har vi $sp$ hybrdisering.

Bare spør hvis noe er uklart. Det kan virke litt frustrerende i begynnelsen, men kan love deg at det blir enklere etter hvert =)
Tusen takk for svar! Ja orbitaler, hybridisering etc er litt å sette seg inn i, så har vært litt frustrert, men løsna litt når du bekreftet det mønsteret jeg hadde sett! Da er jeg ikke så på jordet som jeg kanskje trodde :lol:
In the beginning there was nothing, which exploded.
Svar