Organisk kjemi - reaksjonsstoffer

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
duodenum
Cayley
Cayley
Innlegg: 58
Registrert: 22/04-2016 20:17

Hei! Har en oppgave her som jeg ikke har fasit på og ikke aner hvordan jeg skal løse! Den er vanskelig å forklare med ord, så jeg legger ved bilde. Hadde vært flott om noen kunne forklart hva, hvordan og hvorfor!! Tusen takk på forhånd! :?
Oppgave 17 kjemi.jpg
Oppgave 17 kjemi.jpg (40.22 kiB) Vist 2979 ganger
In the beginning there was nothing, which exploded.
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Først og fremst må du vite hva som pleier å være produkter i noen reaksjoner. f.eks. Hva pleier å være produkter i en eliminasjonsreaksjons? osv.



Hvis du reagerer et stoff med hydrogengass. så metter et molekyl. Videre så vet du at addisjonsreaksjoner fungerer kun på alkener?



Kommer du deg noen vei nå?



Hvilket kurs er det du tar?
duodenum
Cayley
Cayley
Innlegg: 58
Registrert: 22/04-2016 20:17

Kjemikern skrev:Først og fremst må du vite hva som pleier å være produkter i noen reaksjoner. f.eks. Hva pleier å være produkter i en eliminasjonsreaksjons? osv.



Hvis du reagerer et stoff med hydrogengass. så metter et molekyl. Videre så vet du at addisjonsreaksjoner fungerer kun på alkener?



Kommer du deg noen vei nå?



Hvilket kurs er det du tar?
Okei, jeg tenker da at enten a eller b er riktig, fordi vi har alkohol på A og et alken på B. i reaksjon får blir A et alken, og B blir alkan. Og så får vi alken+alkan som er? Er jeg på villspor? Og er acetaldehyd og ethanal det samme? Jeg klarer å se de individuelle reaksjonene og se dem for meg, men sliter med å sette det sammen til helheten i denne oppgaven. Kunne du forklart litt?

Jeg er for øyeblikket på Kjemi 2 nivå som jeg skal ha eksamen i til sommeren som privatist, men øver frem mot opptaksprøve til medisinstudier i utlandet også. Jeg ser da blant annet på gamle opptaksprøver, og føler jeg har god kontroll. Men noen småting, som dette, henger jeg ikke helt med på, og som regel leser jeg meg da opp på det selv, men iblant må jeg ha hjelp!
In the beginning there was nothing, which exploded.
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Hvis du kun har hatt kjemi 2 så skjønner jeg om du synes dette er litt vanskelig, da nivået på den organiske kjemien ikke ligger så høyt her til lands.

Og det er bare å spørre om hjelp, kontakt meg gjerne på PM sånn at vi ikke spammer forumet med kjemi spørsmål :).



Det første vi gjør er å analysere hva som skjer:

Vi ser at A-C så ender vi opp med et produkt som er $H_2O$(biprodukter pleies å skrive som $-H_2O$). Her kan det være mange ting som har skjedd, men som regel så får vi vann med kondensasjonsreaksjoner, eller eliminasjonsreaksjon.

Dette gjør at A kan enten være etanol, eller eddiksyre. Videre så ser vi at C-D så tilsetter vi $HCl$. Vi vet at vi kan substituere alkoholer med halider i en substnistisjonreaksjon. Syrer derimot, må vi bruke $PCl_5$(dette er ikke pensum i VGS, og lærer dette på organisk kjemi kurs). Dette betyr at vi kan eliminere vekk eddiksyre. Nå er vi 100% sikker på at A må være etanol.

Så reaksjonen fra A-C må være eliminasjon av vann fra etanol hvilket gir oss produktet eten.



Nå gjenstår det å finne ut hva B er.

Reaksjoner hvor $H_2$ er reaktant kaller vi for hydrogenering, altså metter vi et molekyl. Med det menes det at har vi en dobbelbinding og tilsetter $H_2$ så får vi enkelbinding, har vi trippelbinding og tilsetter 1 ekvivalent av $H_2$ får vi en dobbelbinding. Vi vet fra tidligere at C skulle være eten. Dette betyr at B må ha inneholdt en trippelbinding.

Ved å se på alternativene så ser vi acetylene, som er det samme som etyn( [tex]HC\equiv CH[/tex]), dette har blitt mettet og vi har fått produktet B som er eten.

Videre så tenker du ikke tenke på hva som skjer og vi ser at riktig svar B.

Hvis noe var uklart så spør gjerne :)
Gjest

duodenum skrev: Jeg er for øyeblikket på Kjemi 2 nivå som jeg skal ha eksamen i til sommeren som privatist, men øver frem mot opptaksprøve til medisinstudier i utlandet også. Jeg ser da blant annet på gamle opptaksprøver, og føler jeg har god kontroll. Men noen småting, som dette, henger jeg ikke helt med på, og som regel leser jeg meg da opp på det selv, men iblant må jeg ha hjelp!

Hvorfor ikke studere i norge, eller danmark for den slags skyld?
duodenum
Cayley
Cayley
Innlegg: 58
Registrert: 22/04-2016 20:17

Gjest skrev:
duodenum skrev: Jeg er for øyeblikket på Kjemi 2 nivå som jeg skal ha eksamen i til sommeren som privatist, men øver frem mot opptaksprøve til medisinstudier i utlandet også. Jeg ser da blant annet på gamle opptaksprøver, og føler jeg har god kontroll. Men noen småting, som dette, henger jeg ikke helt med på, og som regel leser jeg meg da opp på det selv, men iblant må jeg ha hjelp!

Hvorfor ikke studere i norge, eller danmark for den slags skyld?

Danmark eller sverige kunne jeg gjort, men der konkurrerer du med svensker og dansker og det er spesifikke krav, det er derfor et usikkert kort. Øst-Europa frister veldig for meg pga store anerkjente universiteter med veldig høyt faglig nivå. Norge hadde jo selvfølgelig vært ok, men å studere i utlandet frister veldig pga opplevelsen og erfaringen, og jeg ville måttet ta opp flere fag for å få snittet tilstrekkelig høyt. Jeg har tatt realfag som privatist før jul og nå, og har 6 i alt, så jeg vet jeg kunne klart det, men når jeg likevel tror jeg har mest lyst til å studere i utlandet så ser jeg ikke helt poenget med å ta opp fag jeg har 4 i, som nynorsk, geografi etc :P
In the beginning there was nothing, which exploded.
Svar