fysikk1-utrstrålings effekt

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
blomsterfinn

opg: innstrålingstetthetenn (E) fra himmelens klareste stjerne, Sirius A, er størst ved bølgelengden 293nm. avstanden til Sirius er 8.6 lysår. Hva er forholdet mellom utstrålt effekt til Sirius A og Sola?
Hvordan finner jeg utstrålings effekten til Sirius A?

Jeg har funnet overflate temperaturen= 9897K (λ_topp=a/T). Med denne temperaturen har jeg regnet ut utstrålingstetthet M=5.4*10^8 (M=σ*T^4). Siden avstanden fra Sirius A til solen er 8.6 lysår kan jeg bruke dette til å finne R mellom sol-Sirius, 1lysår=9.46*10^15m, 8.5lysår er dermed lik 8*10^16m. Utstrålings effekten til Sirius A vil bli gitt ved P=M*A. Jeg har prøvd å sette inn tallene mine i denne formelen, men får et usannsynlig høyt tall, noen som kan hjelpe meg?
P=(5.4*10^8)*4*π*(8*10^16)^2=4.34*10^43...
blomsterfinn

er sannsynligvis ved radiusen jeg har tenkt feil, for det virker som jeg trenger radien til Sirius på neste opg...
Aftermath
Cayley
Cayley
Innlegg: 77
Registrert: 23/05-2016 23:12
Sted: Trondheim

blomsterfinn skrev:er sannsynligvis ved radiusen jeg har tenkt feil, for det virker som jeg trenger radien til Sirius på neste opg...
Jepp, det er radien som kludrer dette til. Utstrålingeffekten må måles ved Sirius sin overflate, radien du har brukt er avstanden mellom sola og Sirius. Dette hadde kun stemt om Sirius strakk seg fra sitt sentrum helt til vår sol. Du er nødt til å finne radien til Sirius, og så vidt jeg vet må du bare finne i formelheftet ellernoe. Denne er oppgitt på Wikipedia til 1,711 solradier, som er lik 1,711*(6,960*10^8) m. Prøv å regne det ut på nytt med riktig radius, skal vel bli 9,62*10^27 W. :)
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Er du sikker på at du har brukt formelen for utstrålt effekt rett?
L = AM
Der A er gitt ved 4*π*r^2 der radiusen r er radiusen på det legemet, i denne oppgaven Sirius A.
Når du derimot skal finne innstrålingstettheten fra et legeme på et annet legeme bruker du L = AE, der A er 4*π*r^2 der radiusen r er avstanden mellom de to legemene.
blomsterfinn

Aftermath skrev:
blomsterfinn skrev:er sannsynligvis ved radiusen jeg har tenkt feil, for det virker som jeg trenger radien til Sirius på neste opg...
Jepp, det er radien som kludrer dette til. Utstrålingeffekten må måles ved Sirius sin overflate, radien du har brukt er avstanden mellom sola og Sirius. Dette hadde kun stemt om Sirius strakk seg fra sitt sentrum helt til vår sol. Du er nødt til å finne radien til Sirius, og så vidt jeg vet må du bare finne i formelheftet ellernoe. Denne er oppgitt på Wikipedia til 1,711 solradier, som er lik 1,711*(6,960*10^8) m. Prøv å regne det ut på nytt med riktig radius, skal vel bli 9,62*10^27 W. :)

fikk det til nå, blandet mellom R, R_0, E og M, da blir det fort litt feil.. takk for hjelpen
Svar