Navnsetting av alkener

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Hei, det er en ting jeg lurer på.
Siden CH3=CH-CH2-CH2-Br heter 4-brombut-1 en burde ikke CH3-CH=CH-CH2- Br hete 4-brom but- 2 en? Men fasiten sier 1- brombut-2en, hvordan går det? Siden man skal jo navnsette fra alkengruppen. Slitet med det lenge, håper noen kan gi meg et fornuftig svar..
Gjest

husk at dobbeltbindingen har høyest priortitet her, og derfor teller du fra karbonatom til høyre
Gjest

Gjest skrev:husk at dobbeltbindingen har høyest priortitet her, og derfor teller du fra karbonatom til høyre
Men hvorfor gjør man ikke det med med Ch3=ch-ch2-ch2-br? her teller man jo fra venstre siden det blir 4 brombut-1 en
Gjest

Gjest skrev:
Gjest skrev:husk at dobbeltbindingen har høyest priortitet her, og derfor teller du fra karbonatom til høyre
Men hvorfor gjør man ikke det med med Ch3=ch-ch2-ch2-br? her teller man jo fra venstre siden det blir 4 brombut-1 en

ja fordi dobbeltbindingen har høyest prioritet her, og derfor blir karbonatom nr.1 fra venstre og karonatomet med brom er nr. 4. husk at generelt har dobbelt og trippelbindinger høyere priorritet enn halogener.
Gjest

Gjest skrev:
Gjest skrev:
Gjest skrev:husk at dobbeltbindingen har høyest priortitet her, og derfor teller du fra karbonatom til høyre
Men hvorfor gjør man ikke det med med Ch3=ch-ch2-ch2-br? her teller man jo fra venstre siden det blir 4 brombut-1 en

ja fordi dobbeltbindingen har høyest prioritet her, og derfor blir karbonatom nr.1 fra venstre og karonatomet med brom er nr. 4. husk at generelt har dobbelt og trippelbindinger høyere priorritet enn halogener.
Så det vil si at når det er alkener med 1-en så teller jeg fra venstre mens når det er 2-en teller jeg fra høyre?
duodenum
Cayley
Cayley
Innlegg: 58
Registrert: 22/04-2016 20:17

Gjest skrev:Hei, det er en ting jeg lurer på.
Siden CH3=CH-CH2-CH2-Br heter 4-brombut-1 en burde ikke CH3-CH=CH-CH2- Br hete 4-brom but- 2 en? Men fasiten sier 1- brombut-2en, hvordan går det? Siden man skal jo navnsette fra alkengruppen. Slitet med det lenge, håper noen kan gi meg et fornuftig svar..
Man skal navnsette så alkengruppen får lavest mulig tall, men i eksempelet er den på midten, det er like mange karbon på hver side. Uten brom hadde det blitt but-2-en uansett åssen du vrei på den, men siden Br er der kan vi liksågodt starte fra den siden der noe er annerledes, altså der det er et halogen.
In the beginning there was nothing, which exploded.
Gjest

duodenum skrev:
Gjest skrev:Hei, det er en ting jeg lurer på.
Siden CH3=CH-CH2-CH2-Br heter 4-brombut-1 en burde ikke CH3-CH=CH-CH2- Br hete 4-brom but- 2 en? Men fasiten sier 1- brombut-2en, hvordan går det? Siden man skal jo navnsette fra alkengruppen. Slitet med det lenge, håper noen kan gi meg et fornuftig svar..
Man skal navnsette så alkengruppen får lavest mulig tall, men i eksempelet er den på midten, det er like mange karbon på hver side. Uten brom hadde det blitt but-2-en uansett åssen du vrei på den, men siden Br er der kan vi liksågodt starte fra den siden der noe er annerledes, altså der det er et halogen.
Men hvis stykket hadde vært: Ch3-ch=ch-ch2-ch2-Br hadde navnet da blitt 5 brom-but 2 en?
Gjest

Gjest skrev:
duodenum skrev:
Gjest skrev:Hei, det er en ting jeg lurer på.
Siden CH3=CH-CH2-CH2-Br heter 4-brombut-1 en burde ikke CH3-CH=CH-CH2- Br hete 4-brom but- 2 en? Men fasiten sier 1- brombut-2en, hvordan går det? Siden man skal jo navnsette fra alkengruppen. Slitet med det lenge, håper noen kan gi meg et fornuftig svar..
Man skal navnsette så alkengruppen får lavest mulig tall, men i eksempelet er den på midten, det er like mange karbon på hver side. Uten brom hadde det blitt but-2-en uansett åssen du vrei på den, men siden Br er der kan vi liksågodt starte fra den siden der noe er annerledes, altså der det er et halogen.
Men hvis stykket hadde vært: Ch3-ch=ch-ch2-ch2-Br hadde navnet da blitt 5 brom-pen 2 en?
duodenum
Cayley
Cayley
Innlegg: 58
Registrert: 22/04-2016 20:17

Det stemmer. Alkengruppen har høyest prioritet
In the beginning there was nothing, which exploded.
Gjest

Tusen takk til begge ;)
duodenum
Cayley
Cayley
Innlegg: 58
Registrert: 22/04-2016 20:17

Gjest skrev:Tusen takk til begge ;)
Anbefaler å lage deg en bruker her, forumet er utrolig nyttig å ha
In the beginning there was nothing, which exploded.
Svar