Non-stoichiometric nickel oxide

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
duodenum
Cayley
Cayley
Innlegg: 58
Registrert: 22/04-2016 20:17

God søndag! Det er en fin dag å jobbe med kjemi på!
Har et spørsmål her som jeg ikke bare lurer på hvorfor svaret er C, men også hva det er de spør om. Prøvd en stund å forstå teksten, men klarer ikke å forstå helt hva det er de prater om, og langt mindre hvordan jeg finner svaret! Sikkert enklere enn jeg tror for jeg har låst meg helt fast, men trenger hjelp! Så hvis noen kunne forklart denne oppgaven hadde jeg satt veldig pris på det!

Depending on the temperature and partial pressure of dioxygen, nickel oxide may assume nonstoichiometric composition of [tex]Ni_{1-x}O[/tex]. It is possible because nickel can exhibit mixed valence +II or +III. How many moles of Ni3+ do 10 moles of nonstoichiometric nickel oxide contain if x = 0.10?
A. 0.5 mole
B. 1.0 mole
C. 2.0 moles
D. 10.0 moles
E. none of above

Takk for svar!
In the beginning there was nothing, which exploded.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

duodenum skrev:God søndag! Det er en fin dag å jobbe med kjemi på!
Har et spørsmål her som jeg ikke bare lurer på hvorfor svaret er C, men også hva det er de spør om. Prøvd en stund å forstå teksten, men klarer ikke å forstå helt hva det er de prater om, og langt mindre hvordan jeg finner svaret! Sikkert enklere enn jeg tror for jeg har låst meg helt fast, men trenger hjelp! Så hvis noen kunne forklart denne oppgaven hadde jeg satt veldig pris på det!
Depending on the temperature and partial pressure of dioxygen, nickel oxide may assume nonstoichiometric composition of [tex]Ni_{1-x}O[/tex]. It is possible because nickel can exhibit mixed valence +II or +III. How many moles of Ni3+ do 10 moles of nonstoichiometric nickel oxide contain if x = 0.10?
A. 0.5 mole
B. 1.0 mole
C. 2.0 moles
D. 10.0 moles
E. none of above
Takk for svar!
Rar oppgave, enig der:

reaksjonslikninga du skal bruke er:

[tex](1-x)NiO + \frac{x}{2}O_2 => Ni_{1-x}O[/tex]

med innsetting på x=0,1 får jeg ikke dette helt til å stemme.

Men 2-og 3-verdig Ni forekommer jo slik:

[tex]Ni_3O_4 => Ni_2O_3NiO[/tex]
der
[tex]Ni_2O_3[/tex]
er 2 mol treverdig Ni
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Svar