Kulestøt

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Neon
Cantor
Cantor
Innlegg: 116
Registrert: 11/05-2016 19:11

http://imgur.com/gh3otGl

Oppgave a gikk greit. På b prøvde jeg å sette opp at både bevegelsmengde og kinetisk energi var bevart før og etter støtet, og så løse et likningssett, men kom ingen vei med det.
Lektor Tørrdal

Bruk bevaring av bevegelsesmengde og kinetisk energi.
V = fart til liten kule før
V2= fart liten kule etter
V1= fart stor kule etter
mv=Mv1-mv2 og
1/2mv^2= 1/2Mv1^2+1/2mv2^2
Gjest

Det jeg opplever at flest har problemer med i disse oppgavene er å skjønne at mek. energi er bevart før støtet og etter, men det er ikke samme energimengde! Noe av energien blir borte i støtet slik at du må dele opp problemer i to soner "før" og "etter". Først bruker du mek. energi bevart til å finne farten til kula rett før støtet. Så bruker du bevaring av bevegelsesmengde til å finne farten etter støtet. Dette er måten du finner sammenhengen mellom de to energiene. Til slutt kan du bruke bevaring av energimengde igjen med den nye farten.

1: bruk mek. energi bevart --> finn farten til den lille kula på sitt laveste punkt
2: bruk bevegelsesmengde bevart --> finn farten til den store kula (dette er farten den har i banens laveste punkt rett etter støtet)
3: bruk mek. energi bevart --> regn ut høyden fra potensiell energi for kula ved å bruke farten du fant med bevegelsesmengde
Neon
Cantor
Cantor
Innlegg: 116
Registrert: 11/05-2016 19:11

Lektor Tørrdal skrev:Bruk bevaring av bevegelsesmengde og kinetisk energi.
V = fart til liten kule før
V2= fart liten kule etter
V1= fart stor kule etter
mv=Mv1-mv2 og
1/2mv^2= 1/2Mv1^2+1/2mv2^2
Hvordan går du frem for å løse likningssettet? Jeg satte opp akkurat det samme, men fikk ikke til å løse likningssettet.
Lektor Tørrdal

første likning kan skrives: Mv1=mv+mv2, v1=(mv+mv2)/M, (mv vet du allerede fra a)

Sette dette uttrykket inn i likning nr 2 (kinetisk energi). Du får en 2.gradslikning med mv2 som ukjent. løs denne og finn v2.(Du får 2 løsninger, sannsynligvis en negativ som du ikke kan bruke) Deretter blir høyden kula kommer til:

1/2mv2^2=mgh
Lektor Tørrdal

glemte det var v1 du skulle finne... omform likning nr 1 slik at du finner v1 i steden... eller sett løsningen for v2 inn i likning 1 og finn v1... høyden finner du på samme måte som jeg skrev ovenfor :D
Neon
Cantor
Cantor
Innlegg: 116
Registrert: 11/05-2016 19:11

Lektor Tørrdal skrev:første likning kan skrives: Mv1=mv+mv2, v1=(mv+mv2)/M, (mv vet du allerede fra a)

Sette dette uttrykket inn i likning nr 2 (kinetisk energi). Du får en 2.gradslikning med mv2 som ukjent. løs denne og finn v2.(Du får 2 løsninger, sannsynligvis en negativ som du ikke kan bruke) Deretter blir høyden kula kommer til:

1/2mv2^2=mgh
Får denne likningen når jeg setter inn. http://imgur.com/qCdY0BD Men hvordan skal jeg løse den?
Svar