flervalgsspørsmål kjemi 2

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Gjest

Gjest skrev:
Gjest skrev:en løsning ble fortynnet 20 ganger

25 ml ble overført til en kolbe hvor man tilsatte 75 mL vann , denne løsningen ble titrert

jeg fant antall mol osv.

men når jeg skulle finne konsentrasjonen i den opprinnelige løsningen som ikke var fortynnet gjorde jeg sånn

[tex]n(Cl^-)*\frac{100mL}{25mL}*20[/tex]

men fasiten bruker bare at [tex]n(Cl^-)*20[/tex]

vil ikke den mengden (25 mL) som overføres til en kolbe og der man tilsetter 75 mL, der vil jo konsentrasjonen bli mindre fordi volumet øker? ser at stoffmengde er konstant, men man tilsetter jo 3 ganger så mer løsning

hvorfor tar man ikke hensyn til dette?

????
Fordi man tar ikke ut 25mL av 75mL, men tilsetter kun vann. Denne opplysningen burde egentlig ikke vært oppgitt da det forvirrer elevene. Dersom man tilsetter vann, vil det fortsatt være samme mengde mol ioner i løsningen.
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Gjest skrev:Hvilken skisse representerer best
situasjonen dersom du blander tre like
volumer av etanol, vann og heksan i et
reagensrør?

https://foreninger.uio.no/kjemiolympiad ... er2008.pdf

Oppgave 1
1)

Vil vannet blandes med etanol, eller etanol med heksan?
Dersom vann blandes med etanol, hvorfor vil den ligge på bunnen? Mener at etanol har lavere tetthet enn vann, og når de kombineres, vil det føre til at det blir større tetthet?


Vi gjør en analyse:
Etanol er polar
Vann er polar
Heksan er upolar

Vi tar for oss prinsippet "likt løser likt", altså vil metanol løse seg opp i vann(danner azotropisk blanding) og ikke i heksan. Tettheten endres litt og en tommelfinger regel er at tettheten blir snittet av det. Likevel vil det få høyere tetthet en heksan og derfor komme på bunnen.
Gjest

Gjest skrev:
Gjest skrev:
Gjest skrev:en løsning ble fortynnet 20 ganger

25 ml ble overført til en kolbe hvor man tilsatte 75 mL vann , denne løsningen ble titrert

jeg fant antall mol osv.

men når jeg skulle finne konsentrasjonen i den opprinnelige løsningen som ikke var fortynnet gjorde jeg sånn

[tex]n(Cl^-)*\frac{100mL}{25mL}*20[/tex]

men fasiten bruker bare at [tex]n(Cl^-)*20[/tex]

vil ikke den mengden (25 mL) som overføres til en kolbe og der man tilsetter 75 mL, der vil jo konsentrasjonen bli mindre fordi volumet øker? ser at stoffmengde er konstant, men man tilsetter jo 3 ganger så mer løsning

hvorfor tar man ikke hensyn til dette?

????
Fordi man tar ikke ut 25mL av 75mL, men tilsetter kun vann. Denne opplysningen burde egentlig ikke vært oppgitt da det forvirrer elevene. Dersom man tilsetter vann, vil det fortsatt være samme mengde mol ioner i løsningen.

hvorfor bli antall mol 20 ganger mindre når man fortynner med 20 ganger?

stoffmengden er jo konstant?
Gjest

kjemikern,

hva er veien etter kjemi 2? synes kjemi er et spennende fag, og hva er det naturlige stedet etter kursene på vgs? Tenker å lese litt på fritiden, generell kjemi osv.

Noen bøker å anbefale? Er ikke så komfortabel med engelsk litteratur, men må nesten hive meg inn i det.
Ant
Noether
Noether
Innlegg: 24
Registrert: 05/06-2017 21:45

Les denne boken. Du får ingen Nobel pris om du ikke kan lese vitenskapelig materiale på engelsk.

http://teachers.wrdsb.ca/amichael/files ... try-12.pdf
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Gjest skrev:kjemikern,

hva er veien etter kjemi 2? synes kjemi er et spennende fag, og hva er det naturlige stedet etter kursene på vgs? Tenker å lese litt på fritiden, generell kjemi osv.

Noen bøker å anbefale? Er ikke så komfortabel med engelsk litteratur, men må nesten hive meg inn i det.

Etter VGS, så er nok kjemi studiet det optimale dersom man er glad i kjemi. Start med en bachelor også bygg det opp til en master.

Det første semestret ved et universitet er som regel generell kjemi, altså vgs pensum + litt mer. Etter det så lærer man organisk kjemi, uorganisk, analytisk kjemi og fysikalsk kjemi. Avhengig av hva man liker best så spesialiserer man seg for den delen.

Hvis du vil lære mer om organisk kjemi(som er mitt område) så anbefaler jeg, "John McMurry Organic chemistry". McMurry er utvilsomt en svært dyktig organiker, står bak flere imponerende totalsynteser og er også kjent for McMurry-reaksjonen.

Det virker som litt rart å begynne å lese litteratur på engelsk, men kan love deg at etter hvert så blir man ganske vandt til det og det vil som regel gå fint.


Boken som Ant la ut er også ganske fin for den generelle kjemien. Som regel vil du oppleve at hver kapittel gir deg en fin repetisjon.
Gjest

Kjemikern skrev:
Gjest skrev:kjemikern,

hva er veien etter kjemi 2? synes kjemi er et spennende fag, og hva er det naturlige stedet etter kursene på vgs? Tenker å lese litt på fritiden, generell kjemi osv.

Noen bøker å anbefale? Er ikke så komfortabel med engelsk litteratur, men må nesten hive meg inn i det.

Etter VGS, så er nok kjemi studiet det optimale dersom man er glad i kjemi. Start med en bachelor også bygg det opp til en master.

Det første semestret ved et universitet er som regel generell kjemi, altså vgs pensum + litt mer. Etter det så lærer man organisk kjemi, uorganisk, analytisk kjemi og fysikalsk kjemi. Avhengig av hva man liker best så spesialiserer man seg for den delen.


Hvis du vil lære mer om organisk kjemi(som er mitt område) så anbefaler jeg, "John McMurry Organic chemistry". McMurry er utvilsomt en svært dyktig organiker, står bak flere imponerende totalsynteser og er også kjent for McMurry-reaksjonen.

Det virker som litt rart å begynne å lese litteratur på engelsk, men kan love deg at etter hvert så blir man ganske vandt til det og det vil som regel gå fint.


Boken som Ant la ut er også ganske fin for den generelle kjemien. Som regel vil du oppleve at hver kapittel gir deg en fin repetisjon.

takk! skal gå til den anskaffelse av den boken. Skal ta et friår neste år og tenker derfor å lese litt mer på kjemien. Vet ikke helt enda om jeg skal studere kjemi videre, men synes faget iallefall er spennende. Har du lest "generell kjemi" av James-E-Brady? vurdere å kjøpe den. Er litt redd for at jeg må slå opp hvert eneste ord på engelsk hvis jeg begynner med engelsk litteratur, men må jo uansett lese det før eller seinere...
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

takk! skal gå til den anskaffelse av den boken. Skal ta et friår neste år og tenker derfor å lese litt mer på kjemien. Vet ikke helt enda om jeg skal studere kjemi videre, men synes faget iallefall er spennende. Har du lest "generell kjemi" av James-E-Brady? vurdere å kjøpe den. Er litt redd for at jeg må slå opp hvert eneste ord på engelsk hvis jeg begynner med engelsk litteratur, men må jo uansett lese det før eller seinere...[/quote]


Hvis du skal ha et friår så kan du vel prøve deg på noen kjemi emner ved universitet se hvordan det er?

Hvis du har stål kontroll på kjemi 2 pensum så synes jeg å bruke tid på den generelle kjemien er litt bortkastet.

Nå vet ikke jeg hvilken tema du synes var mest interesant, men her er noen ideer til emner du kan ta:

http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ ... index.html
http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ ... index.html

Du klarer deg fint i organisk kjemi uten å ha hatt generell kjemi.

Jeg har dessverre ikke brukt den boken du spurte om, men jeg antar at på lik linje som de andre generell kjemi bøkene at den er like fin. Jeg tror ikke du kommer til å synes at språket er vanskelig. Gitt at du har hat kjemi 1 og 2 så er du kjent med mange av begrepene som står der =)
Gjest

Kjemikern skrev:takk! skal gå til den anskaffelse av den boken. Skal ta et friår neste år og tenker derfor å lese litt mer på kjemien. Vet ikke helt enda om jeg skal studere kjemi videre, men synes faget iallefall er spennende. Har du lest "generell kjemi" av James-E-Brady? vurdere å kjøpe den. Er litt redd for at jeg må slå opp hvert eneste ord på engelsk hvis jeg begynner med engelsk litteratur, men må jo uansett lese det før eller seinere...

Hvis du skal ha et friår så kan du vel prøve deg på noen kjemi emner ved universitet se hvordan det er?

Hvis du har stål kontroll på kjemi 2 pensum så synes jeg å bruke tid på den generelle kjemien er litt bortkastet.

Nå vet ikke jeg hvilken tema du synes var mest interesant, men her er noen ideer til emner du kan ta:

http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ ... index.html
http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ ... index.html

Du klarer deg fint i organisk kjemi uten å ha hatt generell kjemi.

Jeg har dessverre ikke brukt den boken du spurte om, men jeg antar at på lik linje som de andre generell kjemi bøkene at den er like fin. Jeg tror ikke du kommer til å synes at språket er vanskelig. Gitt at du har hat kjemi 1 og 2 så er du kjent med mange av begrepene som står der =)[/quote]

hei, takk for link, men jeg mener at jeg skal ta et friår som et jobbeår (fritak av studier). Består videre kjemi overveiende av organisk kjemi? Det var iallefall en stor del i kjemi 2. Tenker kanskje å bestille 1. Brown and Lemay for General Chemistry og . McMurry for Organic Chemistry. Det er veldig dyre bøker da, og jeg er ikke akkurat så veldig rik....får prøve å skaffe de på en eller annen måte.
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Gjest skrev: hei, takk for link, men jeg mener at jeg skal ta et friår som et jobbeår (fritak av studier). Består videre kjemi overveiende av organisk kjemi? Det var iallefall en stor del i kjemi 2. Tenker kanskje å bestille 1. Brown and Lemay for General Chemistry og . McMurry for Organic Chemistry. Det er veldig dyre bøker da, og jeg er ikke akkurat så veldig rik....får prøve å skaffe de på en eller annen måte.
Nei, det spørs egentlig hva man vil satse på. Noen liker organisk, andre uorganisk, og noen teoretisk. Prøv pugg.no eller ibok.no eller evt. finn, alltid noen som selger de bøkene der.
Gjest

Hvor er det mest "safe" å bestille fra? Skal ha tak i nevnte John McMurry Organic chemistry", men den lokale biblioteket hadde knapt noe litteratur ang. emnet.
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Gjest skrev:Hvor er det mest "safe" å bestille fra? Skal ha tak i nevnte John McMurry Organic chemistry", men den lokale biblioteket hadde knapt noe litteratur ang. emnet.
https://www.adlibris.com/no/bok/organic ... 0840054531
Gjest

Hei, vurderer også å lese noe kjemifagelig på fritiden ved siden av medisinstudiet. Tror du at det blir for mye for meg? Hørt at medisinstudiet er ganske tøft i seg selv...
Svar