kjemi oppgave

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Hvis jeg skal titrere og finne teoereisk utbytte som er 2.6 g i 100 mL løsning

jeg titrerer mot natriumtiosulfat og finne konsentrasjon i 50 Ml prøveløsning
da regner fasiten ikke å gange med 2?

men er ikke stoffmengden dobbelt så stor i 100 ml enn i 50 ml?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Skriv ned oppgaven i helhet
Gjest

Kjemikern skrev:Skriv ned oppgaven i helhet
Det virkelige innholdet av ClO2 i løsningen i d) ble funnet ved titrering med 0,0500 mol/L natriumtiosulfatløsning, Na2S2O3 (aq).
Forbruket av natriumtiosulfatløsning var 21,6 mL når volumet av prøveløsningen var 50,0 mL.
Beregn utbytte av reaksjonen i 5d) i prosent av det teoretisk mulige. Gå ut fra at reaksjonsforholdet mellom klordioksid og natriumtiosulfat er 1 : 1.

Lurer på hvorfor de ikke tar hensyn at det er i 50 mL når den 1 L, eller bare jeg som tuller?


Kunne du forresten hjulpet med de kommende dagene ? Har kjemi eksmen snart og må få toppkarakter hvis jeg skal inn på drømmestudiet.

Hvor mange eksamener bør jeg har gjennomgått før mandag?

tenker 5-6?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Gjest skrev:
Kjemikern skrev:Skriv ned oppgaven i helhet
Det virkelige innholdet av ClO2 i løsningen i d) ble funnet ved titrering med 0,0500 mol/L natriumtiosulfatløsning, Na2S2O3 (aq).
Forbruket av natriumtiosulfatløsning var 21,6 mL når volumet av prøveløsningen var 50,0 mL.
Beregn utbytte av reaksjonen i 5d) i prosent av det teoretisk mulige. Gå ut fra at reaksjonsforholdet mellom klordioksid og natriumtiosulfat er 1 : 1.

Lurer på hvorfor de ikke tar hensyn at det er i 50 mL når den 1 L, eller bare jeg som tuller?


Kunne du forresten hjulpet med de kommende dagene ? Har kjemi eksmen snart og må få toppkarakter hvis jeg skal inn på drømmestudiet.

Hvor mange eksamener bør jeg har gjennomgått før mandag?

tenker 5-6?

Skriv gjerne oppgaven i helhet. Eneste jeg ser her er 50 ml. Forrige gang sa du 100 mL og nå 1 L? Blir forvirra.

Bare spør her, hvis jeg ikke svarer så er det andre klokehoder her som helt sikkert vil hjelpe deg.

Gjør så mange eksamenssett som du klarer, jo fler jo bedre!
Svar