Oksidasjonstall

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Hei, lurer på følgende oppgave:
Hva er oksidasjonstallet til kobber i cuco3
Her trodde jeg at oksidasjonstallet til kobber skulle bli 10 ettersom oksygenet har oksidasjonstall lik -2 og karbon -4, men fasiten sier at at kobber skal ha oksidasjonstallet 2, skjønner ikke helt hvordan. Får karbonet er jo et ikke metall og ut i fra periodesystemet burde den vel ha fått oksidasjonstall -4??
Gjest

Gjest skrev:Hei, lurer på følgende oppgave:
Hva er oksidasjonstallet til kobber i cuco3
Her trodde jeg at oksidasjonstallet til kobber skulle bli 10 ettersom oksygenet har oksidasjonstall lik -2 og karbon -4, men fasiten sier at at kobber skal ha oksidasjonstallet 2, skjønner ikke helt hvordan. Får karbonet er jo et ikke metall og ut i fra periodesystemet burde den vel ha fått oksidasjonstall -4??

[tex]CuCO_3\Rightarrow Cu^{2+}+CO_3^{2-}[/tex]
Gjest

Gjest skrev:
Gjest skrev:Hei, lurer på følgende oppgave:
Hva er oksidasjonstallet til kobber i cuco3
Her trodde jeg at oksidasjonstallet til kobber skulle bli 10 ettersom oksygenet har oksidasjonstall lik -2 og karbon -4, men fasiten sier at at kobber skal ha oksidasjonstallet 2, skjønner ikke helt hvordan. Får karbonet er jo et ikke metall og ut i fra periodesystemet burde den vel ha fått oksidasjonstall -4??

[tex]CuCO_3\Rightarrow Cu^{2+}+CO_3^{2-}[/tex]
Jeg ser at kobber får +2 som ladning ut i fra likningen, men må man ikke regne ut oksidasjonstallet til de andre stoffene først ,for så å finne oksidasjonstallet til kobber??
Svar