Kjemi eksamen 2017

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

srk
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 27/03-2017 21:13

Hva svarte dere på oppgave 4c) og 4d)? Om jerninnhold i vann i blyrør, og om piller overtrukket av gull.
Gjest

Gjesteb skrev:
Gjest skrev:Skriver en av oppgavene her ...

DEL 2, 4 d)

"Rike mennesker kunne få pillene overtrukket med gull eller sølv i stedet for det vanlige hvite overtrekket. (små runde gull- eller sølvkuler). I dag er mange piller dekket med magnesiumkarbonat, og noen typer medisin er gitt i form av kapsler av gelatin.

Medisin som blir tilført kroppen via munnen, blir tatt opp i blodet i fordøyelsessystemet.

Diskuter om det var en helsemessig fordel med "gullpiller" og "sølvpiller" sammenlignet med dagens piller/kapsler som er nevnt i teksten. "


Her skrev jeg at gull var et edelt metall og ikke ville bli oksidert, slik at medisinen ikke kunne bli tatt opp. Vil heller komme ut igjen hel, som en kapsel. Sølv er jeg litt mer usikker på - vil denne løses eller ikke? Skrev at dersom den ble det så er vel ikke sølvioner særlig bra å ha i magen - kan oksidere andre stoffer i kroppen osv, og er vel ikke bra med metallioner i kroppen. I tillegg skrev jeg at det er jo ikke bra å svelge metall - kan bli liggende ...

Men blir sølv løst opp i magen? Noen som vet, og eventuelt har noen andre poenger/meninger som burde blitt nevnt i svaret?
HCl kan vel ikke oksidere Ag såvidt jeg har forstått? Skrev noe lignende som deg for øvrig.
Visste ikke helt hvilke syrer som befinner seg i magen, skjønner du :roll:
OldManWithBanter
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 155
Registrert: 20/02-2016 11:48

Synes denne var vanskelig. De drar den langt
med elektrokjemien på Del 2.

Er det noen som fikk dårlig tid
På Del 1? Tror jeg brukte 3m på siste oppgavene
på del 1
kakao
Noether
Noether
Innlegg: 22
Registrert: 28/03-2017 22:32

OldManWithBanter skrev:Synes denne var vanskelig. De drar den langt
med elektrokjemien på Del 2.

Er det noen som fikk dårlig tid
På Del 1? Tror jeg brukte 3m på siste oppgavene
på del 1
Enig! Syns det var litt drøyt med to store oppgaver der alt går på dypere forståelse osv.

Brukte litt over én time på del 1, så rakk å gå gjennom oppgavene en gang til. Hadde mye dårligere tid på heldagsprøven for å si det sånn.

Hva var siste oppgave på del 1?
OldManWithBanter
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 155
Registrert: 20/02-2016 11:48

hvilken s og b brukte dere som cola
OldManWithBanter
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 155
Registrert: 20/02-2016 11:48

Jeg tror det var elektrokjemi
Siste oppg del 1
Gjesten

OldManWithBanter skrev:hvilken s og b brukte dere som cola
H3PO4 og korresponderende base
Gjest

Dersom du legger kobber i 6 mol/L H2SO4, vil kobber da oksideres, eller skjer det ingen reaksjon, siden svovelsyren ikke er konsentrert?
OldManWithBanter
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 155
Registrert: 20/02-2016 11:48

Det er bare 2 måter man kam påvise propan-2-ol right?

1) oks videre til keton ved kromsyrereagens
2) Lucas test

skrev begge
Gjesten

OldManWithBanter skrev:Det er bare 2 måter man kam påvise propan-2-ol right?

1) oks videre til keton ved kromsyrereagens
2) Lucas test

skrev begge
Jepp. 2-metylpropan-2-OL er tertiær alkohol, så den kan ikke påvises.
OldManWithBanter
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 155
Registrert: 20/02-2016 11:48

Gjesten skrev:
OldManWithBanter skrev:Det er bare 2 måter man kam påvise propan-2-ol right?

1) oks videre til keton ved kromsyrereagens
2) Lucas test

skrev begge
Jepp. 2-metylpropan-2-OL er tertiær alkohol, så den kan ikke påvises.
takker
OldManWithBanter
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 155
Registrert: 20/02-2016 11:48

Jeg snakka med noen etter eksamen, de sa at store norske leksikon hjalp dem en del under eksamen.
Er det noen andre som brukte Pc? Hjalp det?
Vurdere å ta med PC neste gang
Gjest

OldManWithBanter skrev:Jeg snakka med noen etter eksamen, de sa at store norske leksikon hjalp dem en del under eksamen.
Er det noen andre som brukte Pc? Hjalp det?
Vurdere å ta med PC neste gang
Jeg brukte PC når det var snakk om hvilke faremomenter blyioner osv kunne utgjøre, på oppgaven om coca cola.
Ville absolutt hatt med PC uansett, er jo like greit å ha med i tilfelle du får bruk for?
Gjest

hvor mange poeng trekkes hvis man fant feil forhold mellom og skulle finne mellom syre og base?
Gjest

Gjest skrev:hvor mange poeng trekkes hvis man fant feil forhold mellom og skulle finne mellom syre og base?
Hvis du mener at du fant forholdet mellom base og syre, så tviler jeg på at det kan trekke mye ned.
Svar