Kjemi eksamen 2017

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Jeg fant ingen andre emner om temaet, så:

Hvordan gikk eksamen i kjemi 2 for deg? Hvilke oppgaver var vanskelige?
Selv klarte jeg i hvert fall ikke den siste deloppgaven på del 2, men balansering av redoksreaksjonen ...
Spiderman98
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 03/04-2016 12:42

Følte den var ganske vanskelig. Spesielt var det noen dumme spm som de med gullpillene. RllY? En annen ting jeg slet med var tiden.
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Skulle altså balansere:


[tex]C_3H_8O_3+MnO_4^-+H^+\Rightarrow CO_2+H_2O+MnO_2[/tex]


[tex]C_3H_8O_3=glyserol=H_2{\color{Red} C}(OH){\color{Blue} C}H(OH){\color{Green} C}H_2(OH)[/tex]

[tex]{\color{Red} C}=-I[/tex]

[tex]{\color{Blue} C}=0[/tex]

[tex]{\color{Green} C}=-I[/tex]

I [tex]CO_2[/tex] er [tex]C=+IV[/tex]

Multipliser med 3 og 7 og balanser med hensyn på H-atomer og O-atomer
og C-atomet med 3

[tex]3C_3H_8O_3+14MnO_4^-+14H^+\Rightarrow 9CO_2+19H_2O+14MnO_2[/tex]



dvs [tex]oksidasjon=-14e^-[/tex]

Reduksjon [tex]MnO_4+3e^-\Rightarrow MnO_2[/tex]
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Gjest

Noen som klarte å løse oppgave 3e?
Guest

Eksamenen var ganske grei, også de to siste oppgavene på del 2 virka komplisert. Men egt var de ikke det, man måtte bare holde tunga rett i munn, jg klarte ik et par av deloppgavene, men innser nå at de egt ik vsr så ille

F as... jg var nære på den redoksreaksjonen, men bestemte meg så for å gi opp etter å ha sittet med den lenge

For eksempel det med gullpille, det løser seg ikke lett, og vil være vanskelig å fordøye. Det er logisk, men ting man ikke kommer på med en gang eller under en prøve xD
kakao
Noether
Noether
Innlegg: 22
Registrert: 28/03-2017 22:32

Gjest skrev:Noen som klarte å løse oppgave 3e?
Massetitreringen? Jeg fikk ≈64% eller noe
jøgge
Cayley
Cayley
Innlegg: 84
Registrert: 27/11-2015 01:35

Gikk ganske greit. Jeg er bare forbannet på de som har laget oppgaven. For første gang spør de om forholdet mellom sur og basisk komponent, og ikke basisk og sur komponent. Gjorde oppgaven på autopilot og fant ut nå at jeg svarte det motsatte...
Gjester

jøgge skrev:Gikk ganske greit. Jeg er bare forbannet på de som har laget oppgaven. For første gang spør de om forholdet mellom sur og basisk komponent, og ikke basisk og sur komponent. Gjorde oppgaven på autopilot og fant ut nå at jeg svarte det motsatte...
Oi, det gjorde jeg også.. Er nok en del som gjorde den samme feilen..
jøgge
Cayley
Cayley
Innlegg: 84
Registrert: 27/11-2015 01:35

Gjester skrev:
jøgge skrev:Gikk ganske greit. Jeg er bare forbannet på de som har laget oppgaven. For første gang spør de om forholdet mellom sur og basisk komponent, og ikke basisk og sur komponent. Gjorde oppgaven på autopilot og fant ut nå at jeg svarte det motsatte...
Oi, det gjorde jeg også.. Er nok en del som gjorde den samme feilen..
Jeg synes det er råttent gjort av dem som lager oppgaven. Det er en enkel regneoperasjon, for svaret blir jo bare det inverse. Men det er så unødvendig...
Spiderman98
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 03/04-2016 12:42

EHHH, den feilen så jeg ikke heller. Dæven. Noen som har peiling på hvor mange poeng som trengs til 4?
Gjest

hvordan regne dere den prosent sølv?

fikk 18 % her.. feil
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Noen som tok med seg eksamen hjem og som kan laste den opp her?
Kjemigjest

Jeg har eksamen, men vet ikke hvordan jeg eventuelt skulle lastet den opp her..

Noen som vet hva de fikk som svar på de forskjellige deloppgavene? I så fall kunne vi sammenlignet :lol:

Jeg fikk:

A
B
C
A
A
B
C
C
A
C
A
B
D
C
D
C
C
B
D
B
Gjest

Skriver en av oppgavene her ...

DEL 2, 4 d)

"Rike mennesker kunne få pillene overtrukket med gull eller sølv i stedet for det vanlige hvite overtrekket. (små runde gull- eller sølvkuler). I dag er mange piller dekket med magnesiumkarbonat, og noen typer medisin er gitt i form av kapsler av gelatin.

Medisin som blir tilført kroppen via munnen, blir tatt opp i blodet i fordøyelsessystemet.

Diskuter om det var en helsemessig fordel med "gullpiller" og "sølvpiller" sammenlignet med dagens piller/kapsler som er nevnt i teksten. "


Her skrev jeg at gull var et edelt metall og ikke ville bli oksidert, slik at medisinen ikke kunne bli tatt opp. Vil heller komme ut igjen hel, som en kapsel. Sølv er jeg litt mer usikker på - vil denne løses eller ikke? Skrev at dersom den ble det så er vel ikke sølvioner særlig bra å ha i magen - kan oksidere andre stoffer i kroppen osv, og er vel ikke bra med metallioner i kroppen. I tillegg skrev jeg at det er jo ikke bra å svelge metall - kan bli liggende ...

Men blir sølv løst opp i magen? Noen som vet, og eventuelt har noen andre poenger/meninger som burde blitt nevnt i svaret?
Gjesteb

Gjest skrev:Skriver en av oppgavene her ...

DEL 2, 4 d)

"Rike mennesker kunne få pillene overtrukket med gull eller sølv i stedet for det vanlige hvite overtrekket. (små runde gull- eller sølvkuler). I dag er mange piller dekket med magnesiumkarbonat, og noen typer medisin er gitt i form av kapsler av gelatin.

Medisin som blir tilført kroppen via munnen, blir tatt opp i blodet i fordøyelsessystemet.

Diskuter om det var en helsemessig fordel med "gullpiller" og "sølvpiller" sammenlignet med dagens piller/kapsler som er nevnt i teksten. "


Her skrev jeg at gull var et edelt metall og ikke ville bli oksidert, slik at medisinen ikke kunne bli tatt opp. Vil heller komme ut igjen hel, som en kapsel. Sølv er jeg litt mer usikker på - vil denne løses eller ikke? Skrev at dersom den ble det så er vel ikke sølvioner særlig bra å ha i magen - kan oksidere andre stoffer i kroppen osv, og er vel ikke bra med metallioner i kroppen. I tillegg skrev jeg at det er jo ikke bra å svelge metall - kan bli liggende ...

Men blir sølv løst opp i magen? Noen som vet, og eventuelt har noen andre poenger/meninger som burde blitt nevnt i svaret?
HCl kan vel ikke oksidere Ag såvidt jeg har forstått? Skrev noe lignende som deg for øvrig.
Svar