Stoichiometry of Formulas and Equations

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Hei, trenger virkelig hjelp med en oppgave. Oppgaven lyder slik: You need to calculate the number of P4 molecules that can form from 2.5 g of Ca3(PO4)2.
Jeg skjønner at jeg skal finne molet, Deretter tror jeg at jeg må gange molet med 2 siden det er 2 p atomer i Ca3(PO4)2. Men hva skal jeg gjøre deretter? skal jeg deretter igjen gange med 2 for å få til p4 molekyler??
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Gjest skrev:Hei, trenger virkelig hjelp med en oppgave. Oppgaven lyder slik: You need to calculate the number of P4 molecules that can form from 2.5 g of Ca3(PO4)2.
Jeg skjønner at jeg skal finne molet, Deretter tror jeg at jeg må gange molet med 2 siden det er 2 p atomer i Ca3(PO4)2. Men hva skal jeg gjøre deretter? skal jeg deretter igjen gange med 2 for å få til p4 molekyler??
du har 2 mol salt pr mol P4 molekyler, så:

[tex]n(salt)=m/M=2,5/310,2\,(mol)=8,06\,(mmol)[/tex]
DVs
[tex]n(P_4)=4,03\,mmol[/tex]
og
[tex]n=N/N_a[/tex]
DVs
[tex]N=n*N_a=2,4267*10^{21}\,P_4\,molekyler[/tex]
der
[tex]N_a=6,0221*10^{23}\,mol^{-1}[/tex]
Avogadros konst
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Gjest

Janhaa skrev:
Gjest skrev:Hei, trenger virkelig hjelp med en oppgave. Oppgaven lyder slik: You need to calculate the number of P4 molecules that can form from 2.5 g of Ca3(PO4)2.
Jeg skjønner at jeg skal finne molet, Deretter tror jeg at jeg må gange molet med 2 siden det er 2 p atomer i Ca3(PO4)2. Men hva skal jeg gjøre deretter? skal jeg deretter igjen gange med 2 for å få til p4 molekyler??
du har 2 mol salt pr mol P4 molekyler, så:

[tex]n(salt)=m/M=2,5/310,2\,(mol)=8,06\,(mmol)[/tex]
DVs
[tex]n(P_4)=4,03\,mmol[/tex]
og
[tex]n=N/N_a[/tex]
DVs
[tex]N=n*N_a=2,4267*10^{21}\,P_4\,molekyler[/tex]
der
[tex]N_a=6,0221*10^{23}\,mol^{-1}[/tex]
Avogadros konst

Men hvorfor deler du molet på to, hvorfor ikke gange. Vi har molet for p2 og trenger å finne molet for p4, må man ikke da gange??
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Gjest skrev:
Janhaa skrev:
Gjest skrev:Hei, trenger virkelig hjelp med en oppgave. Oppgaven lyder slik: You need to calculate the number of P4 molecules that can form from 2.5 g of Ca3(PO4)2.
Jeg skjønner at jeg skal finne molet, Deretter tror jeg at jeg må gange molet med 2 siden det er 2 p atomer i Ca3(PO4)2. Men hva skal jeg gjøre deretter? skal jeg deretter igjen gange med 2 for å få til p4 molekyler??
Men hvorfor deler du molet på to, hvorfor ikke gange. Vi har molet for p2 og trenger å finne molet for p4, må man ikke da gange??
fordi d er en del av en større reaksjonslikning;
[tex]+...+ 2Ca_3(PO_4)2 => P_4+...+[/tex]
ser du at:
LHS: 2*2 P = 4P
RHS:4P
):
2 mol salt pr P4 molekyl
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Gjest

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor man må dele, tenker hele tiden at man må gange med 2 for å få p4??
Gjest

Og hvor kommer 2 salt molekyler fra, vi har jo bare ett?
Svar