Hydrogenbinding og dipolbinding

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
matteem
Cayley
Cayley
Innlegg: 66
Registrert: 14/05-2017 00:48

Heisann! Jeg har et lite spørsmål. Hvordan vet jeg om to like molekyler som inneholder hydrogen danner hydrogenbinding eller dipolbinding, for eksempel HBr. Molekylet inneholder hydrogen, så hvorfor dannes det diplbinding og ikke hydrogenbinding mellom to HBr molekyl?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

matteem skrev:Heisann! Jeg har et lite spørsmål. Hvordan vet jeg om to like molekyler som inneholder hydrogen danner hydrogenbinding eller dipolbinding, for eksempel HBr. Molekylet inneholder hydrogen, så hvorfor dannes det diplbinding og ikke hydrogenbinding mellom to HBr molekyl?


Hvis du regner ut elektronegativitet forskjellen, hva får du da?
matteem
Cayley
Cayley
Innlegg: 66
Registrert: 14/05-2017 00:48

Da får jeg 0,7
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

matteem skrev:Da får jeg 0,7

Hvilket betyr at vi har en polar binding. Brom er et ganske stort atom, og er ikke så elektronegativ (stort radius stabiliserer atomet enklere). Dette betyr at elektronene er ikke fullstendig på "brom" sin side. Altså har vi kun partielle ladninger ($\delta^-$, og $\delta^+$). Hvilket kan danne dipol-dipol bindinger.
matteem
Cayley
Cayley
Innlegg: 66
Registrert: 14/05-2017 00:48

Tror jeg skjønte det! Tusen takk for hjelpen :D
Svar