Tilstandslikninger

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Hei

Sliter med en oppgave, som jeg har brukt god stund på:

En beholder består av to deler. Del A har et volum på 2 L, inneholder 3 mol oksygengass. Del B har et volum på 1 L, inneholder 5 mol nitrogengass. Temperaturen er 300 K. Skilleveggen fjernes.
a) Hva blir det totale trykket nå?

Slik jeg tenkte:
Del A: [tex]pv=nrt[/tex] [tex]p_A=\frac{3mol*8.31J/mol*300k}{0.002ml}=3.7*10^6 pa[/tex].

Jeg gjør det samme på Del B, men det blir feil.
Hva menes det med at skilleveggen fjernes og hvordan kan jeg tenke når jeg skal løse denne oppgaven og lignende?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Gjest skrev:Hei
Sliter med en oppgave, som jeg har brukt god stund på:
En beholder består av to deler. Del A har et volum på 2 L, inneholder 3 mol oksygengass. Del B har et volum på 1 L, inneholder 5 mol nitrogengass. Temperaturen er 300 K. Skilleveggen fjernes.
a) Hva blir det totale trykket nå?
Slik jeg tenkte:
Del A: [tex]pv=nrt[/tex] [tex]p_A=\frac{3mol*8.31J/mol*300k}{0.002ml}=3.7*10^6 pa[/tex].
Jeg gjør det samme på Del B, men det blir feil.
Hva menes det med at skilleveggen fjernes og hvordan kan jeg tenke når jeg skal løse denne oppgaven og lignende?
Da vil gassene blandes, når skillevegg fjernes;
greit å skrive opp svaret/fasit også...

[tex]pV = nRT[/tex]

[tex]n(A)=3/8[/tex]

[tex]p(A)=\frac{n(A)RT}{V}[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Svar