Snordrag

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

En førtøyningsbøye er kuleformet med radius 40 cm. Bøyens masse er 27 kg.
Hvor mange prosent av volumet til bøyen er under vann når bøyen flyter fritt i sjøen. Tettheten vil vann er 1.00kg/dm^3.
Jeg har regnet i at dette er 10%.

Bøyen er festet til en snor som er fast i havbunnen i den andre enden. En dag mens sjøen flør, er 70% av bøyen er under vann.
Regn ut snordraget når snora er loddrett.

Jeg sliter veldig med å finne ut hvordan jeg skal regne ut dette snordraget. Har regnet snordrag før men ikke med disse forholdene og finner ikke ut hvordan. Håper noen kan hjelpe meg
ErikAndre
Cayley
Cayley
Innlegg: 87
Registrert: 15/02-2016 20:21

Det første svaret ditt er riktig, så du er godt i gang!

For den andre delen er det lurt å tegne en figur og tegne på krefter. Du vil se at det er tre krefter som virker på bøyen, og to av disse kan du regne ut direkte. Deretter kan du benytte Newtons andre lov [tex]\sum F = ma[/tex] til å regne ut snordraget.

Dette burde gi deg en pekepinn på hvordan du kan gå frem, men gi beskjed om det fortsatt ikke gir mening!
Svar