Kjemi 2 Høst 2017

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

saidsf

Jeg skal prøve å lage ''løsningsforslag'' så fort jeg har tid :)
Kjemimannen124

Kjemigjest skrev:Var ikkje oppe til eksamen sist fredag. Likevel synest eg det er interessant å delta i debatten.

Vedk. oppg. 4 d ).

Kandidaten skal avgjere om konsentrasjonen av ei permanganatløysing er 0.1 mol/L eller 0.02 mol/L
ved å samanlikne visuelt med eit sett standardløysingar (desse har konsentrasjoner i området

0.0001 mol/L [tex]\leq[/tex] c [tex]\leq[/tex] 0.0005 mol/L )

Etter mi meining er dette eit spørsmål som ikkje gir meining . Ei visuell samanlikning har som føresetnad at
konsentrasjonen til analyseprøva ligg innafor det området standardløysingane dekkjer.
Men i dette tilfelle er analyseprøva med den "lågaste" konsentrasjonen ( ca. 0.02 mol/L) 100X meir konsentrert enn
dei løysingane vi skal samanlikne med. Dette blir ei absurd problemstilling som lett kan skape forvirring og frustrasjon
hos kandidaten.
Så kan ein lure på korleis oppgaveforfattaren har tenkt. Kanskje er det meininga at ein skal bruke standardløysingane
som grunnlag for ein kolorimetrisk analyse ( måler absorbansen i standardløysingane og lagar ei standardkurve ).
Da må ein i så fall tynne ut analyseprøva 100X for å kome innafor det gyldige området til standardkurva.
Er ikke enig. Dette er en glimrende oppgave som tester om kandidaten forstår basis prinsippene ved kolorimetri, nemlig konsentrasjon og underprinsippene ved konsentrasjon som er bl.a fortynning og hvordan stoffmengden forholder seg til det.

På min muntlig eksamen kom jeg opp i kvantitativ uorganisk analyse og måtte forklare mye av prinsippene ved kolorimetri og hvordan gyldighetsområde ved abs/kons grafen var. Svarte dog feil på denne under muntlig men de var ute etter at abs/kons grafen er linær helt til konsentrasjonene blir for stor til å merke endringer i absorbansen, slik at linjen flater ut og absorbansen blir konstant. De ville fram til at for å få en lysere farge i løsningene måtte man fortynne dem for å få en varierende absorbanse.

Ergo er dette spørsmålet helt innafor og de vil fram til at man må fortynne prøveløsningene henholdsvis 1000x og 100x for å se om noen av prøveløsningene får samme farge som standardløsningene etter fortynningen
kjemi2eksamen2017

Hva svarte dere på oppgave 3a? Jeg svarte substitusjon!
Og på 5a? sekundær, tertiær eller kvartær?
Og 5c er jeg veldig usikker på om jeg svarte noe fornuftig haha
Gjest

kjemi2eksamen2017 skrev:Hva svarte dere på oppgave 3a? Jeg svarte substitusjon!
Og på 5a? sekundær, tertiær eller kvartær?
Og 5c er jeg veldig usikker på om jeg svarte noe fornuftig haha
3a svarte jeg at var en basisk hydrolyse, da KOH spalter planteoljen som er et triglyserid til glyserol og tre salter. 5a svarte jeg at det var tertiærstrukturen i keratin som endres. På 5c skrev jeg at svovelsyre er en sterk syre som protolyserer fullstendig i vann. Da oppstår det ingen likevekt mellom sur og basisk komponent, og uten et syre/base-par så får man ikke en bufferløsning.
Gjest

Gjest skrev:
kjemi2eksamen2017 skrev:Hva svarte dere på oppgave 3a? Jeg svarte substitusjon!
Og på 5a? sekundær, tertiær eller kvartær?
Og 5c er jeg veldig usikker på om jeg svarte noe fornuftig haha
3a svarte jeg at var en basisk hydrolyse, da KOH spalter planteoljen som er et triglyserid til glyserol og tre salter. 5a svarte jeg at det var tertiærstrukturen i keratin som endres. På 5c skrev jeg at svovelsyre er en sterk syre som protolyserer fullstendig i vann. Da oppstår det ingen likevekt mellom sur og basisk komponent, og uten et syre/base-par så får man ikke en bufferløsning.
Svarte samme som deg utenom protein, svarte primær siden kjemienstemmer boka skrev at s-s broer er en del av primærstrukteren. Men dem var slemme med akkurat det spørsmålet. :/
Gjest

Hva er et eksempel på den organiske forbindelsen som kan stanse polymeriseringen av glyserol?
Said
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 20/12-2010 11:02

Saidsf skrev:Dette svarte jeg i flervalg oppgavene:
Oppgave 1

A) B
B) C
C) C (usikker)
D) A
E) C
F) B(Miljø1: CH3 i enden, miljø 2: CH2, miljø 3: de to CH3-ene gir samme utslag. Miljø 4: H atomet i OH
G) B (riktig tekst skal være Heptan-4-ol)
H) B
I) D
J) A
K) B
L) B
M) D
N) D
O) A( beger 3Kobber, beger 1 vann og beger 2 magnesium. Magensium virker som offeranode.)
P) C
Q) 9 (PbO2(aq) + 4HCl(aq) —>PbCl2(s) + Cl2(g) +2H2O(l) )
R) D
S) D
T) A
Jeg sjekket med læreren min, du har alt riktig her. Men er usikker på oppgave G der læreren min hadde Heptan3-ol og da sa han at det er 4 mulige steroisomere måter. Men hvis det er heptan4-OL, så er det kun 2 fordi(cis/trans isomeri), dobbeltbindingen skal få lavest plassiffer som mulig. Det blir hept-3-en når du får dobbeltbinding på høyre eller venstre side.
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Oppgave G)


Riktig svar er 2 stereoisomer.
Pentan-3-ol ville også gitt 2 stereoisomer.
Said
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 20/12-2010 11:02

Kjemikern skrev:Oppgave G)


Riktig svar er 2 stereoisomer.
Pentan-3-ol ville også gitt 2 stereoisomer.
Takk! Det var det jeg svarte også :D
sofg

Noen som har denne eksamenen?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

sofg skrev:Noen som har denne eksamenen?
Ligger på første side
Roskur
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 12/11-2017 14:34

Får vi snart karakterene?
gullapp

Roskur skrev:Får vi snart karakterene?
De blir publisert 5. januar!
cherry456

Hvordan gikk det med alle sammen?
Anonym123456

Fikk 5 :) får prøve igjen til høsten. :?
Svar