Usynlig svinn
Lagt inn: 12/03-2018 18:11
Har et ganske langt spm her som jeg sliter litt med. den er delt opp i tre biter, A B og C. A og B klarer jeg fint, men sliter med oppgave C her og håper at noen har et godt svar og hvordan man kommer frem til svaret.
OPPGAVE:
Ordinær inntakskost for en vare til butikk, eksklusiv mva, er 15kr. Varen videreselges ordinært til sluttkunde for utsalgspris lik 25kr inklusive mva
A. - Hvor høy er bruttofortjenesten i % ved ordinært salg for denne varen?
B. - Butikken selger normalt 600 enheter av varen til ordinær pris i løpet av en uke. Produsenten av varen (Varespesialisten AS) ønsker å sette i gang en kampanje som skal vare i en uke. Kampanjen innebærer at inntakskost til butikk senkes til 9kr. Det legges som premiss for kampanjen at sluttbruker skal oppleve samme prosentvis prisnedgang som den prosentvise nedgangen butikken opplever i inntakskost.
Hvor mange enheter må butikken selge under kampanjeperioden for å sitte igjen med samme bruttofortjeneste som under en ordinær uke?
C. - Under en ordinær salgsuke er det normalt 4% svinn på varen. Man antar at svinnet øker til 6% under kampanjen. Hvordan vil disse svinnopplysningene påvirke dine beregninger under oppgave b?
OPPGAVE:
Ordinær inntakskost for en vare til butikk, eksklusiv mva, er 15kr. Varen videreselges ordinært til sluttkunde for utsalgspris lik 25kr inklusive mva
A. - Hvor høy er bruttofortjenesten i % ved ordinært salg for denne varen?
B. - Butikken selger normalt 600 enheter av varen til ordinær pris i løpet av en uke. Produsenten av varen (Varespesialisten AS) ønsker å sette i gang en kampanje som skal vare i en uke. Kampanjen innebærer at inntakskost til butikk senkes til 9kr. Det legges som premiss for kampanjen at sluttbruker skal oppleve samme prosentvis prisnedgang som den prosentvise nedgangen butikken opplever i inntakskost.
Hvor mange enheter må butikken selge under kampanjeperioden for å sitte igjen med samme bruttofortjeneste som under en ordinær uke?
C. - Under en ordinær salgsuke er det normalt 4% svinn på varen. Man antar at svinnet øker til 6% under kampanjen. Hvordan vil disse svinnopplysningene påvirke dine beregninger under oppgave b?