Slurvefeil - hvordan unngå?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
nessie
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 16/08-2011 15:26

SKal ta R1 dette semesteret, har tidligere tatt T1 og jobbet litt med oppgaver denne sommeren. Når jeg får feil svar er det ofte pga en banal feil, fortegnsfeil eller regnefeil på den lille gangetabellen, etc.

Noen tips om hvordan jeg kan lettere unngå å gjøre slike idiotfeil?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Se over oppgavene dine

Regn mye

Etter å ha regnet nok oppgsver selv, kunne jeg sitte midt på matten å regne i ahlvsøvne uten å gjøre feil. Eller ta rimelig lette integraler i hodet, mens jeg ligger i sengen og venter på å sovne
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6859
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg har merket at mine egne slurvefeil kommer av at jeg tar flere steg i ett. For min del så har jeg begynt å hoppe minst mulig over steg i utregninga, samme hvor grunnleggende matematikken er.
Det tar litt lengre tid å skrive det, men mindre enn å skrive det på nytt for å sjekke at det var riktig.
sirins
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 284
Registrert: 28/01-2009 22:56

Hvis du er redd for å gjøre feil på prøver kan du jo i mange tilfeller sjekke svaret ditt (hvis du har tid).

Likninger: sett prøve på svaret

Faktorisere polynomer: gang ut parenteser og se om du får tilbake det samme polynomet

Funksjonsdrøfting: tegn grafen på kalkulator og sjekk om du har funnet riktige nullpunkter/ekstremalpunkter

osv.

Ellers kan jeg stille meg bak det Aleks855 sier; vær pinlig nøyaktig i mellomregninger. Og hvis du skulle komme frem til at du har regnet galt, er min erfaring at det er mye bedre å begynne helt på nytt, enn å se over det du har gjort og prøve å finne feilen.

Lykke til!
nessie
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 16/08-2011 15:26

Takk for gode tips alle, de er notert :)
Svar